O obiekcie:

Obiekt M63 jest galaktyką spiralną w kształcie słonecznika, skąd pochodzi jej nazwa. Została ona odkryta w roku 1779 przez francuskiego astronoma Pierra Méchain’a. Galaktyka ta znajduje się w odległości około 37 milionów lat świetlnych. Ma ona około 98 tysięcy lat świetlnych średnicy, podobnie do Drogi Mlecznej. Znajduje się ona w gromadzie galaktyk M51, nazwanej tak od najjaśniejszego obiektu w tym rejonie – Galaktyki Wir. W tej gromadzie znajdują się również galaktyki NGC 5023, NGC 5229 oraz UGC 8331 (DDO 169).

W galaktyce tej zaobserwowano wiele obszarów molekularnych o masie milionów mas słońca. Dotychczas zaobserwowano w niej jedną supernową typu 1a – SN 1971I.

W roku 2011 odkryto strumień gwiazd w pobliżu halo galaktyki. Prawdopodobnie powstał on wskutek wchłonięcia pomniejszej galaktyki w ciągu ostatnich 5 miliardów lat. Prawdopodobnie pochodziła ona z grupy lokalnej.

M63 – Galaktyka Słonecznik

Ramiona tej galaktyki są szczególnie dobrze widoczne ze względu na wiele nowopowstałych niebieskich olbrzymów. Zdjęcia pokazują, że składa się z dwóch głównych ramion, jednak są one nieco rozproszone. Pośrodku ma żółty dysk, a wokół porozrzucane są pasma pyłu i jaśniejsze obszary gwiazd.

Galaktyka Słonecznik, w ujęciu z podczerwienią.

• Typ obiektu: Galaktyka Spiralna
  • Jasność: 9,3 mag
  • Gwiazdozbiór: Psy gończe
  • Deklinacja: +42°01’45”
  • Rektascensja: 13h 15m 49,3s
  • Rozmiar kątowy: 12,6′ x 7,2′

Przy pomocy lornetki można określić M63 jako nieco jaśniejszą plamkę lub gwiazdę trudną do wyostrzenia. Do wyróżnienia ramion potrzeba co najmniej średniej wielkości teleskopu. Najlepsze warunki do obserwacji na półkuli północnej są podczas wiosny.

Galaktykę tę najłatwiej zlokalizować szukając najpierw Cor Caroli (α CVn) oraz Alkaid (η UMa), gwiazdę na końcu dyszla Wielkiego Wozu. M63 znajduję się mniej więcej w połowie odległości między tymi gwiazdami, bliżej Cor Caroli.

Michał Stefanik

Członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Finalista LXIII Olimpiady Astronomicznej.