Zdjęcie w tle: ESO/J. Emerson/VISTA. Acknowledgment: Cambridge Astronomical Survey Unit

O obiekcie:

Gromada kulista M55 ma ujemną deklinację trochę ponad 30o, a to oznacza, że nie w całej Europie jest widoczna lub znajduje się bardzo nisko nad horyzontem. Nic więc dziwnego, że została odkryta podczas obserwacji z południa Afryki. Dokonał tego Francuz Nicolas Louis de Lacaille w 1752 r. Z Paryża, Messierowi udało się zaobserwować gromadę dopiero w 1778 r.

M55 znajduje się w odległości około 17 600 lat świetlnych od Ziemi. Zawiera prawie 100 tysięcy gwiazd, a jej masa całkowita jest 269 tysięcy razy większa od masy Słońca. Przeważający procent masy gromady stanowi wodór i hel, ponieważ jest ona jednym z mniej metalicznych obiektów tego typu. Metaliczność M55, czyli zawartość metali, co w przypadku astronomii oznacza wszystkie pierwiastki cięższe od helu, to zaledwie 1.1% metaliczności Słońca.

Większość obiektów w gromadzie to starsze, chłodne, czerwone gwiazdy, ale można też znaleźć sporą grupę błękitnych maruderów – gwiazd, które są znacznie gorętsze i błękitne niż inne gwiazdy w tym samym wieku, przez co wydają się młodsze.

Zdjęcie gromady M55 zostało wykonane w podczerwieni przy użyciu teleskopu VISTA mieszczącego się w Obserwatorium Paranal w Chile.

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Jasność: 6,49
  • Gwiazdozbiór: Strzelec
  • Deklinacja: -30°57’53”
  • Rektascensja: 19h 39m 59,7s
  • Rozmiar kątowy: 19′

Zdjęcie gromady kulistej M55 w Strzelcu zostało wykonane przy użyciu 3,6-metrowego teleskopu w obserwatorium La Silla.

Do obserwacji gromady M55 najlepiej wykorzystać lornetkę lub mały teleskop. Pomoże to także w zlokalizowaniu gwiazd, które pomogą znaleźć gromadę, gdyż są one dość ciemne. M55 można odnaleźć posługując się gwiazdami θ1 oraz θ2 Sgr, a następnie kierować się od nich w kierunku gwiazdy τ Sgr – Namalsadirah II. Gromada znajduje się mniej więcej w połowie odległości między nimi. Innym sposobem jest zlokalizowanie dwóch znacznie jaśniejszych gwiazd w Strzelcu: Kaus Media – δ Sgr oraz Ascellę – ζ Sgr. M55 leży na przedłużeniu linii w kierunku południowo-wschodnim, tak, że ζ Sgr znajduje się w połowie odległości między M55 i δ Sgr.

W Polsce M55 można obserwować w miesiącach letnich w pierwszej części nocy. Gromada nie wschodzi wysoko ponad horyzont.