Naukowcy pracujący w ramach projektu Breakthrough Listen użyli algorytmów sztucznej inteligencji do szukania nagłych rozbłysków radiowych. Odkryli dzięki nim 72 wcześniej niezauważone krótkie rozbłyski radiowe ze źródła odległego o 3 miliardy lat świetlnych.

Breaktrough Listen jest programem mającym na celu znalezienie śladów pozaziemskich cywilizacji. Projekt rozpoczął się w 2016 roku i ma trwać 10 lat. Działa w ramach większego programu o nazwie Breakthrough Initiatives fundowanego przez Julię i Yuriego Milnerów.

Green Bank Obserwatory – radioteleskop, który jest używany w ramach programu Breakthrough Listen. Zaobserwował wiele nagłych rozbłysków radiowych.

Nagłe rozbłyski radiowe to emisje o długości rzędu milisekund pochodzące z odległych galaktyk. Tworzone są w wyniku jeszcze nieznanego mechanizmu. Teorii mówiących o ich kreacji jest bardzo wiele. Jedne mówią, że powstają one przez gaz opadający na gwiazdy neutronowe, następne, że źródłem rozbłysków są kontaktowe układy podwójne, a jeszcze inne, że jest to ślad wysoko rozwiniętej cywilizacji.

Przeważnie nagłe rozbłyski radiowe występują pojedynczo, ale bardzo ciekawe źródło o nazwie FRB 121102 emituje je powtarzalnie, przynajmniej od czasu jego odkrycia w 2012 roku. W 2017 roku Green Bank Telescope przez w sumie 5 godzin obserwował to źródło. Zebrał w tym czasie 400 terabajtów danych. Wstępna analiza, do której użyto tradycyjnych algorytmów, przyniosła 21 nagłych rozbłysków radiowych. Wszystkie pojawiły się w ciągu godziny.

Jednakże po ponownym przeanalizowaniu danych okazało się, że 72 rozbłyski pozostały niezauważone przez naukowców. Ponowna analiza została przeprowadzona przy pomocy algorytmu sztucznej inteligencji, który został  napisany przez Gerry’ego Zhanga oraz jego współpracowników. To odkrycie jest nie tylko bardzo pomocne w zrozumieniu nagłych rozbłysków radiowych, ale także pokazuje, jak obiecująco zapowiada się użycie algorytmów sztucznej inteligencji w nauce.

Niezależnie od tego, czy nagłe rozbłyski radiowe okażą się sygnałami wysyłanymi w kosmos przez pozaziemskie cywilizacje, czy nie, program Breakthrough Listen niezmiernie pomoże naukowcom zrozumieć otaczający nas Wszechświat.

Maria Puciata-Mroczynska