Młoda gwiazda MWC 758 zmierza już powoli w stronę dorosłości. Wokół niej można zaobserwować pierścienie o nieregularnym i zawiłym kształcie, które zostały utworzone z kosmicznego pyłu. Na powyższej fotografii, która została wykonana przez Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), można zobaczyć trzy takie pierścienie. Co ciekawe, zwykle mają one postać idealnych okręgów, jednak tutaj są bardziej eliptyczne. Ten dysk protoplanetarny jest pierwszym tego rodzaju obiektem zaobserwowanym przez teleskop ALMA. Astronomowie byli w stanie stwierdzić, że w systemie jaki tworzy MWC 758 mogą istnieć nieodkryte dotychczas planety. Co więcej, potrafią oni oszacować ich masy, lokalizacje, a nawet orbity.

Jest to niesamowity dowód tego jak potężnym urządzeniem jest ALMA. Dzięki użyciu tego typu obserwatorium naukowcy są w stanie badać różne etapy powstawania planet. Informacje, które w ten sposób uzyskamy, sprawią, że bliżej poznamy między innymi nasz Układ Słoneczny oraz dowiemy się jak ewoluował i się zmieniał, aby w końcu uzyskać formę, która jest nam aktualnie  znana.

Izabela Mandla