Kiedy:
Gdzie:
Online
Kontakt:
Instytut Astronomiczny Uniwersytetu Wroc艂awskiego

Jak teleskop Hubble’a wp艂yn膮艂 na rozw贸j astronomii?

馃晵聽 17:00

Video youtube icon - Social Icons Color youtube.com

W tym roku mija 30 lat od umieszczenia na orbicie oko艂oziemskiej Kosmicznego Teleskopu Hubble鈥檃. Ten nowatorski instrument znacznie poprawi艂 jako艣膰 obserwacji wielu rodzaj贸w obiekt贸w z naszej Galaktyki, ale tak偶e i odleg艂ych galaktyk. Przyjrzymy si臋, jak jego funkcjonowanie wp艂yn臋艂o na rozw贸j astronomii na prze艂omie wiek贸w.

Wp艂yw S艂o艅ca na zmiany klimatyczne w 艣wietle raport贸w IPCC

馃晵 18:00

Video youtube icon - Social Icons Color youtube.com

Najnowsze raporty IPCC, opisuj膮ce mechanizmy i wyzwania zwi膮zane ze zmianami klimatycznymi, uwzgl臋dniaj膮 tak偶e postulowane wp艂ywy czynnik贸w astronomicznych, przede wszystkim zwi膮zanych z aktywno艣ci膮 magnetyczn膮 S艂o艅ca. Przyjrzymy si臋 temu, w jaki spos贸b ten czynnik jest uwzgl臋dniany, i jak wielki jest jego potencjalny wp艂yw na tempo zmian klimatycznych.

Od pomiaru do wyniku

馃晵聽 20:00

Video youtube icon - Social Icons Color youtube.com

Astronomia kojarzy si臋 szaremu cz艂owiekowi przede wszystkim z romantyczn膮 wizj膮 astronoma sp臋dzaj膮cego bezsenne noce i podziwiaj膮cego pi臋kno nocnego nieba. W rzeczywisto艣ci, jednak偶e, sprawy maj膮 si臋 zgo艂a inaczej. Rozw贸j techniki i wszechobecna informatyzacja sprawi艂y, 偶e zaw贸d astronoma musia艂 ewoluowa膰. W dobie coraz precyzyjniejszych przyrz膮d贸w pomiarowych, ogromnych teleskop贸w naziemnych i obserwatori贸w satelitarnych, astronomowie zarzucani s膮 coraz to wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 danych. Dzi臋ki nim s膮 oni w stanie wysnuwa膰 coraz to 艣mielsze i fascynuj膮ce wnioski o prawdziwej naturze Wszech艣wiata.

Wyk艂ady odb臋d膮 si臋 na kanale Instytutu youtube.com