Kiedy:
17 styczeń 2022@10:00
2022-01-17T10:00:00+01:00
2022-01-17T10:15:00+01:00
Kontakt:
Zielonogórski Ośrodek Kultury, Pałac w Starym Kisielinie - filia Zielonogórskiego Ośrodka Kultury, Centrum Nauki Keplera - Planetarium Wenus, Centrum Nauki Keplera - Centrum Przyrodnicze
Kto to puka? NAUKA I SZTUKA! - czyli Ferie w ZOK 2022
Czas na wspaniałą zabawę podczas ferii z Zielonogórskim Ośrodkiem Kultury. A jak dobra zabawa to tylko ze SZTUKĄ I NAUKĄ! Centrum Przyrodnicze, Planetarium Wenus, Pałac w Starym Kisielinie oraz ZOK w Hydro(za)gadce, zapraszają na różnorodne warsztaty, które odbywać się będą w ciągu ferii 2022.
Szczegółowy harmonogram warsztatów:
PLANETARIUM WENUS
Niebo z komputera/Cyfrowe Niebo/Wirtualny Wszechświat (do wyboru). Podczas ferii zapraszamy na zajęcia warsztatowe do Planetarium Wenus. Pokażemy i nauczymy jak korzystać z darmowych zasobów internetu, dzięki którym razem „sięgniemy” gwiazd:-). Wspólnie odwiedzimy planety Układu Słonecznego, poszukamy innych niezwykłych obiektów astronomicznych, a nawet zajrzymy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Spotkania odbywać się będą w kameralnych 12 osobowych grupach.
18.01 – 21.01
– 10:00 Stellarium Astronomy Software – 4 spotkania, uczniowie klas 5-7 s.p.
– 12:00 WorldWide Telescope – 4 spotkania, uczniowie klas 7-8 s.p
– 14:00 Hands-On Universe – 4 spotkania, uczniowie klas 1-4 p.p.
25.01 – 28.01
– 10:00 Stellarium Astronomy Software – 4 spotkania, uczniowie klas 5-7 s.p.
– 12:00 WorldWide Telescope – 4 spotkania, uczniowie klas 7-8 s.p
– 14:00 Hands-On Universe – 4 spotkania, uczniowie klas 1-4 p.p.
Bilety w cenie 20 zł do nabycia na zok.abilet.pl od 10 stycznia 2022
PAŁAC W KISIELINIE
Serdecznie zapraszamy na ferie w Pałacu w Starym Kisielinie! Nie nudź się w ferie, spędź je z nami! Serdecznie zapraszamy na warsztaty artystyczne do Pałacu w Starym Kisielinie.
W drugim tygodniu ferii odkryjemy tajniki teatralnej lalki, stworzymy wspólnie magiczne mikstury oraz wyczarujemy filcowe stworki-potworki.
24.01, godz. 11.00 – Warsztaty techniczne – Karmniki i budki lęgowe dla ptaków (10 os.)
26.01, godz. 11.00 – Magiczne eksperymenty
28.01, godz. 11.00 – Filcowe stworki-potworki
ILOŚĆ MIEJSC – 12 OS.
Bilety w cenie 5zł za osobę (na jednorazowy warsztat) do kupienia na zok.abilet.pl od 10 stycznia 2022.
CENTRUM PRZYRODNICZE
Zapraszamy na rodzinne zajęcia feryjne przygotowane przez naszych specjalistów. Będą to zajęcia laboratoryjne i warsztaty dla dużych i małych.GODZINA: 11:00-12:00 i 16:00-17:00
Poznajcie nasz rozkład jazdy:
18.01. „Fascynujący świat owadów”
Warsztaty przybliżą m.in. budowę owadów, przystosowania do trybu życia i różnorodność tej grupy bezkręgowców. Podczas zajęć ich uczestnicy przeprowadzą obserwacje makroskopowe i mikroskopowe preparatów i żywych owadów.
19.01 „A może morze?”
Na zajęciach ich uczestnicy poznają niesamowite ryby Bałtyku, zobaczą pod mikroskopem ich łuski, a na koniec wykonają swoją rybę hand-made.
Krótka prezentacja to spotkanie z naukowcem – dr Tomaszem Kijewskim z Instytutu Oceanologii PAN i Kasią, mieszkanką Norwegii, z którą dotrzemy wirtualnie nad Morze Północne i pokażemy cieśniny duńskie, dzięki którym słone, chłodne i bogate w tlen wody Morza Północnego łączą się z naszym Morzem Bałtyckim.
20.01. „Magiczna woda”
Zajęcia pozwolą znaleźć odpowiedź na pytanie, na czym polega MAGIA WODY i jak wpływa ona na otaczający nas świat. Uczestnicy przeprowadzą samodzielnie doświadczenia, dzięki którym poznają niezwykłe własności zwykłej wody.
21.01. „Świat brył”
Zajęcia poszerzające wiedzę o figurach przestrzennych, pozwalające dostrzec je w otaczającym nas świecie i w różnych dziedzinach życia. Na zajęciach rozwijamy wyobraźnię, a także poznajemy bryły platońskie. Każdy uczestnik zajęć zbuduje swoją bryłę
i zabierze ją do domu.
25.01. „Chemia na talerzu”
Uczestnicy zajęć poznają rolę składników odżywczych, źródła ich występowania, zasady zdrowego odżywiania oraz samodzielnie wykonają bezpieczne i proste doświadczenia chemiczne pod czujnym okiem prowadzących.
26.01. „Dino świat”
Na zajęciach ich uczestnicy wyruszą w fascynującą podróż w przeszłość. Będą mogli poczuć się jak na ekspedycji paleontologicznej. Poznają trylobity, amonity, dinozaury i inne niesamowite, prehistoryczne zwierzęta. Nowoczesne technologie będą wspomagały tę podróż, a dodatkowo każdy otrzyma upominek-niespodziankę. Zajęcia prowadzone będą metodami warsztatowymi z elementami pokazowymi.
27.01. „Cudowna maszyna Goldberga, a energia”
Maszyna Goldberga to urządzenie działające na zasadzie domina, które w złożony sposób wykonuje proste czynności. Pokażemy naszą wersję tej maszyny, stworzymy wspólnie nowy model i opowiemy o przemianach energii.
28.01. „ABC mikroskopowania”
Uczestnicy zajęć poznają podstawy mikroskopowania, wykonają samodzielnie preparaty i przeprowadzą obserwacje mikroskopowe.
Koszt:
Zajęcia feryjne – 12,00 PLN/uczestnik i 1,00 PLN/opiekun (dotyczy 1 opiekuna na 15 osób).
Zajęcia feryjne połączone ze zwiedzaniem Centrum Przyrodniczego – karnet 20,00 PLN (proponowane tury zwiedzania – 12:00-13:30 i 14:00-15:30)
Limit liczby uczestników – 25 osób
Rezerwacja: tel.: 660 481 635, e-mail: zajecia@centrumnaukikeplera.pl
ZIELONOGÓRSKI OŚRODEK KULTURY
W Hydro(za)gadce, w tym roku ferie odbędą się pod hasłem Plastycznie – Artystycznie! Pod okiem naszych najlepszych instruktorów uczestnicy będą mogli poznać wiele ciekawych technik plastycznych.
17.01 – Wyjdź(MY) z cienia! I stwórz(MY) autoPORTRE(TY)!
18.01 – Płaskorzeźba gipsowa
19.01 – Mehendi – warsztaty malowania henną
20.01 – Piniata
21.01 – Kreatywne słodkości
24.01 – Wyjdź(MY) z cienia! I stwórz(MY) autoPORTRE(TY)!
25.01 – Płaskorzeźba gipsowa
26 .01 – Mehendi – warsztaty malowania henną
27.01 – Batik – KWIATY MROZU
28.01 – Fantastyczne zwierzę – rysowanie stalówką i patykiem
Opis warsztatów:
BATIK – KWIATY MROZU
Batik jest starą, wciągającą, efektowną techniką zdobienia tkanin (a także pisanek przy użyciu wosku i barwników. Podczas ferii zajmiemy się batikiem na tkaninie. Będziemy się bawić w mróz i inspirować wzorami, jakie powstają zimą na szybach. W ten sposób stworzymy:
bawełniane torby lub obrazy na tkaninie (wersja ekonomiczna) z motywem kwiatów mrozu
RYSOWANIE STALÓWKĄ I PATYKIEM – FANTASTYCZNE ZWIERZĘ
Jeszcze w połowie poprzedniego wieku w szkole pisano stalówką maczaną w kałamarzu, był to przedmiot codziennego użytku. Obecnie stalówki są używane głównie przez kaligrafów i rysowników. Jednak magia cienkiego konturu i rytuał zanurzania stalówki w tuszu/ekolinę jest ciągle wciągający. Rysowanie patykiem daje zaś możliwość bardzo ekspresyjnej kreski o zmiennej grubości. Dlatego będziemy używać obu tych narzędzi do rysowania, tworząc krótkie komiksy (dzieci starsze, młodzież) / fantastyczne zwierzęta (dzieci młodsze).
PINIATA
Ferie w okresie karnawału? Przywitajmy ten rok jeszcze raz, wykonując piniate- wisząca kolorową ozdobę z papieru wypełniona niespodziankami.
• Piniata wykonana na balonie, więcej zabawy, ciapania (do wyschnięcia potrzeba 24h) potrzebne materiały balon w różnym kształcie np. serce, miski w nich klej(mąka + woda), bibuła, krepina, kolorowy papier, klej, nożyczki i oczywiście cukierki do napełnienia piniaty.
• Piniata wykonana z tektury falistej (dużo tektury falistej) taśma klejąca papierowa, klej, krepina, bibuła, kolorowy papier, nożyczki.
KREATYWNE SŁODKOŚCI
Babeczki, lody wykonane z włóczki to słodkości bez grama cukru. Dzieciaki uwielbiają kontakt z włóczką, a tym razem stają się cukiernikami – wymyślają smaki i kształty swoich wyrobów, a wszystko wykonują z barwnej włóczki, małych pomponików, koralików, bibułki do muffinek, kolorowych papierów, kleju na gorąco, nożyczek, kartonu.
PŁASKORZEŹBA GIPSOWA
Na warsztatach dzieci wykonają płaskorzeźbę w glinie – w postaci „negatywu”, który będzie wypełniony masą gipsową. Po wyschnięciu oddzielimy odlew od gliny, umyjemy, a następnie, jeszcze wilgotny pokolorujemy. Najprostsze realizacje mogą przedstawiać np. fantastyczne ryby. W czasie schnięcia form gipsowych wykonamy również ćwiczenie z projektowania ornamentów – „Radosna twórczość z ornamentami”, czyli ich rysowanie przy pomocy ołówka, czarnych pisaków i markerów. Będzie to nawiązanie do elementów odbijanych w glinie.
WYJDŹ(MY) Z CIENIA! I STWÓRZ(MY) AUTOPORTRE(TY)!
Podczas warsztatów wyjdzie(MY)…z cienia! Zastanowimy się co istotnego i pięknego kryje się w nas?
Czy łatwo narysować jest autoportret?
Jakie narzędzia możemy do tego wykorzystać?
Możliwości jest wiele! Cień, kształt, kontur, odcięcie, linia, plama, kolor, struktura, faktura…
Podczas warsztatów będziemy eksperymentować z różnymi technikami. Poprzez wybór materiałów postaramy się oddać nastrój, charakter, wyraz twarzy, a nawet fryzurę. W tworzeniu naszych obrazów wykorzystamy materiały upcyklingowe – papier, karton, folie czy gotowe przedmioty domowego użytku. Przydadzą się również nici, sznurki i przeróżnej grubości patyki.
Poznamy znane portrety i autoportrety ze sztuki nowoczesnej.
MEHENDI
Będzie to warsztat malowania henną dla dzieci, ale również opowieść o tradycjach i symbolice mehendi. Uczestnicy poznają również naukę malowania henną na szablonach i wykonują mehendi naturalną henną na swojej ręce czy na dłoni.
ILOŚĆ MIEJSC – 12 OS.

Źródło wydarzenia: Facebook: Zielonogórski Ośrodek Kultury, Pałac w Starym Kisielinie – filia Zielonogórskiego Ośrodka Kultury, Centrum Nauki Keplera – Planetarium Wenus, Centrum Nauki Keplera – Centrum Przyrodnicze: Kto to puka? NAUKA I SZTUKA! – czyli Ferie w ZOK 2022 (dostęp 15.01.2022 r.)