Zdjęcie w tle: ESA

Statek kosmiczny Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), mający badać księżyce największej planety Układu Słonecznego, jest już w centrum integracji Airbusa w Friedrichshafen w Niemczech. Przejdzie tam ostateczną integrację, aby w roku 2022 móc wylecieć w kosmos.

Projekt JUpiter ICy Moons Explorer (JUICE) jest częścią planu ESA na lata 2015-25. Umowę o budowie statku agencja podpisała z Airbusem w roku 2015. Obecnie JUICE jest w fazie integracji. Statek kosmiczny o masie 5,2 tony zostanie wyposażony przez Airbusa w komputer pokładowy, systemy komunikacji i czujniki nawigacyjne, po czym trafi do holenderskiego centrum technologii i badań kosmicznych ESA (ESTEC), gdzie zostanie poddany testom. Na statku znajdzie się 10 instrumentów naukowych do szczegółowych badań Jowisza i jego największych księżyców.

Airbus

JUpiter ICy moons Explorer w centrum integracji satelitarnej Airbusa, Friedrichshafen w Niemczech

Misja kosmiczna JUICE rozpocznie się w roku 2022. Statek kosmiczny wyruszy w siedmioletnią podróż by w roku 2030 dotrzeć do Jowisza. Przez trzy i pół roku będzie badał atmosferę i magnetosferę gazowego olbrzyma oraz jego pierścienie. Przeprowadzi także szczegółowe badania jego trzech księżyców: Ganimedesa, Europy oraz Callisto. Naukowcy przewidują, że na tych satelitach o wielkości planety znajdują się oceany wody pod pokrywami lodowymi. Badania przeprowadzone przez JUICE dostarczą nam szczegółowe dane dotyczące warunków życia na takich obiektach.

Zastępca redaktora naczelnego portalu AstroNET, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat.