Zdjęcie w tle: NASA/JPL-Caltech

Łazik Mars 2020 Perseverance wyląduje 18 lutego na powierzchni Marsa. Będzie to pierwsze w historii autonomiczne lądowanie na Marsie. Po wylądowaniu łazik przeszuka Krater Jezero w poszukiwaniu śladów życia i zabierze próbki, które później zostaną przetransportowane na Ziemię.

Główne cele misji Perseverance

Krater Jezero to idealne miejsce do poszukiwania śladów życia mikrobiologicznego. Próbki skał i regolitu, które Perseverance będzie zbierał z Jezero, mogą pomóc odpowiedzieć na pytania dotyczące istnienia życia poza Ziemią. Dwie przyszłe misje, które są obecnie na etapie planowania, sprowadzą próbki z powrotem na Ziemię. Następnie zostaną poddane dogłębnej analizie przy użyciu sprzętu zbyt dużego i zbyt złożonego do wysłania na Czerwoną Planetę.

„Wyrafinowane instrumenty naukowe Perseverance pomogą nie tylko w poszukiwaniu skamieniałego życia mikrobiologicznego, ale także poszerzą naszą wiedzę o geologii Marsa”. – powiedział Ken Farley, naukowiec z projektu Mars 2020 z Caltech w Pasadenie, Kalifornia.

Infografika przedstawia etapy zejścia łazika na Czerwoną Planetę.

Instrumenty niesione przez łazika

Większość z siedmiu instrumentów naukowych Perseverance ma na celu zdobycie większej wiedzy o geologii i astrobiologii planety. System nawigacji względem terenu pomaga łazikowi unikać zagrożeń. Zestaw czujników MEDLI2 zgromadzi dane o atmosferze Marsa podczas zejścia łazika. Te systemy pomogą inżynierom projektować przyszłe misje załogowe, które będą mogły wylądować bezpieczniej i z większym ładunkiem. Wyjątkowym instrumentem jest MOXIE (Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment), który sprawdzi, czy można przekształcić marsjański dwutlenek węgla w tlen.

W ramach Mars 2020 na Czerwoną Planetę dotrze także Ingenuity Mars Helicopter. Jest to zrobotyzowany helikopter, który pomoże wyznaczyć najlepsze trasy dla przyszłych łazików marsjańskich, został on przymocowany do podwozia łazika. Pomiędzy 30 a 90 dniem misji, Ingenuity odbędzie swój pierwszy  eksperymentalny test w locie. Jeśli ten pierwszy lot się powiedzie, Ingenuity poleci jeszcze cztery razy.

Przygotowania do lądowania na Marsie

Zespół, który będzie w centrum kontroli w JPL podczas lądowania, przeszedł już trzydniową, dostosowaną do ograniczeń związanych z COVID, pełną symulację nadchodzącego lądowania na Marsie 18 lutego.

„Nie pozwól nikomu powiedzieć, że jest inaczej – lądowanie na Marsie jest trudne” – powiedział John McNamee, kierownik projektu misji łazika Mars 2020 Perseverance w JPL. „Kobiety i mężczyźni w tym zespole są najlepsi na świecie w tym, co robią. Kiedy nasz statek kosmiczny wejdzie w górne warstwy atmosfery Marsa z prędkością prawie sześciu kilometrów na sekundę, będziemy gotowi ”.

Telewizja NASA i strona internetowa agencji będą transmitować na żywo wydarzenie z JPL od godziny 14:15 Czasu Wschodniegoamerykańskiego (20:15 Czasu Polskiego).

Obraz z kamery kontekstowej na orbiterze Mars Reconnaissance Orbiter, przedstawia możliwą trasę, którą łazik Mars 2020 Perseverance może pokonać przez krater Jezero.

Więcej o misji Perseverance

Głównym celem misji Perseverance na Marsie jest poszukiwanie oznak życia mikrobiologicznego. Łazik scharakteryzuje geologię planety, zbada jej klimat oraz utoruje drogę przyszlym misjom załogowym.

Zobacz zwiastun lądowania łazika Perseverance na Marsie Perseverance Arrives at Mars: Feb. 18, 2021 (Mission Trailer).