Zdjęcie w tle: ESA

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opracowała instrument badawczy dla międzynarodowej stacji okołoksiężycowej Gateway. European Radiation Sensors Array (ERSA) zbada promieniowanie kosmiczne w środowisku okołoksiężycowym i będzie współpracować z instrumentem HERMES, zaprojektowanym przez NASA. Stacja Gateway jest częścią programu Artemis, nowego programu misji załogowych na Księżyc.

ERSA będzie zbierać dane o promieniowaniu podczas przelotu Gateway z Ziemi na orbitę księżycową. Zanim stacja osiągnie orbitę w pobliżu jednego z trzech punktów Lagrange’a L1, L2 lub L3, przeleci przez pasy promieniowania Van Allena. Jest to obszar, w którym wysoko energetyczne cząstki są uwięzione przez pole magnetyczne Ziemi. Zebrane dane pozwolą zaplanować bezpieczny przelot misji załogowej przez obszar wzmożonej radiacji. Po osiągnięciu orbity okołoksiężycowej, ERSA będzie prowadziła dalszy monitoring promieniowania.

Projekt stacji około księżycowej Getewey.

Instrumenty ERSA i HERMES zostaną zamocowane do modułu napędowego Gateway i polecą razem z nim na orbitę. Eksperyment HERMES ma badać wpływ zmian na Słońcu na środowisko okołoksiężycowe. Gwałtowne rozbłyski słoneczne powodują uwolnienie wysoko energetycznego promieniowania i wiatru słonecznego. Oba czynniki mogą być niebezpieczne dla astronautów podczas przelotu.

Zaprojektowane przez NASA i ESA instrumenty dostarczą informacji potrzebnych dla zaplanowania misji załogowych. Zebrane dane pomogą m.in. zbudować bezpieczne moduły transportujące astronautów na Księżyc, a w przyszłości na Marsa. Dzięki temu otworzą się nowe możliwości dla lepszej eksploracji kosmosu.