Już w najbliższą sobotę w podróż do pasa planetoid wyruszy sonda Lucy. Celem tej misji jest zbadanie ośmiu planetoid – jednej należącej do pasa planetoid i siedmiu trojańczyków. Start misji będzie transmitowany przez NASA na YouTube.

Tajemniczy trojańczycy

Misja Lucy jako pierwsza zbada planetoidy trojańskie. Są to dwie grupy planetoid, które krążą po orbicie Jowisza w punktach libracyjnych L4 i L5, nazywanych też punktami Lagrange’a. To takie punkty w układzie jednego ciała orbitującego wokół drugiego, że ciało o pomijalnej masie znajdujące się w jednym z tych punktów nie porusza się względem obiektów układu. Planetoidy trojańskie znajdują się w punktach Lagrange’a układu Słońce-Jowisz.

Na grafice zaznaczono położenie planetoid Trojańskich w Układzie Słonecznym. Zwyczajowo jedną grupę planetoid nazywa się Grekami, a drugą Trojańczykami.

Daleka podróż i oczekiwania

Misja Lucy potrwa dwanaście lat i zbada osiem planetoid, jedną z głównego pasa planetoid i siedem z obu grup trojańczyków. Naukowcy ufają, że ich zbadanie dostarczy wielu informacji na temat przeszłości Układu Słonecznego, dlatego nazwa misji nawiązuje do praczłowieka o tym imieniu. Lucy była przedstawicielką gatunku Australopithecus afarensis, praprzodka ludzkości. Dzięki badaniom jej szkieletu zdobyliśmy wiedzę o przeszłości gatunku ludzkiego.

Droga sondy kosmicznej zahacza o obie grupy trojańczyków, dzięki czemu urządzenie zbada wszystkie trzy rodzaje obiektów w tych grupach, czyli planetoidy typu P, D i C. Planetoidy typu P i D to obiekty przypominające te w pasie Kuipera, który znajduje się za orbitą Neptuna. Planetoidy typu C to te, które bardziej przypominają te w zewnętrznej części pasa planetoid, znajdującego się pomiędzy Marsem i Jowiszem. Na razie zakłada się, że trojańczycy pod warstwą węgla skrywają wodę i różne lotne substancje.

Na mapie przedstawiono trasę, którą pokona sonda Lucy, aby dotrzeć do planetoid trojańskich.

Transmisja startu

Sonda zostanie wyniesiona w kosmos rakietą Atlas V 401 z przylądku Canaveral na Florydzie. Start rakiety będzie można oglądać na żywo na kanale NASA na YouTube. Transmisja startu rozpocznie się w sobotę 16 października o 11:00 czasu polskiego. Rakieta ma wystartować o godzinie 11:34.

Dominika Pik