Przygotowywany przez Europejską Agencję Kosmiczną satelita Herschel umożliwi badania kosmosu w paśmie podczerwieni. O szczegółach udziału w projekcie polskich uczonych i obecnym etapie prac poinformował dyrektor Centrum Badań Kosmicznych PAN prof. Zbigniew Kłos. Herschel będzie obok działającego obserwatorium Integral drugim astronomicznym satelitą wyposażonym w przyrządy zbudowane przy współpracy polskich uczonych.

Wykonujemy już elementy dla modeli technologicznych, które poddawane są różnego rodzaju testom. W następnej kolejności powstaną już właściwe egzemplarze: jeden do zainstalowania na satelicie i drugi rezerwowy” – powiedział prof Kłos.

CBK PAN uczestniczy w budowie najważniejszego przyrządu – HIFI (Heterodyne Instrument for Far Ifrared) do pomiarów w podczerwieni. Pracuje nad nim specjalne konsorcjum – obok CBK PAN – Max Planck Institut fuer Radioastronomie z Bonn, Jet Propulsion Laboratory z Pasadeny w USA oraz Canadian Space Agency.

Centrum Astronomiczne Mikołaja Kopernika PAN przygotowuje program naukowy i będzie później uczestniczyć w opracowywaniu danych z satelity.

Satelita Herschel – nazwany tak na cześć Fredirika Wiliama Herschla – wybitnego astronoma brytyjskiego – powinien znaleźć się na orbicie w 2007 roku. Herschel badać będzie Wszechświat na falach submilimetrowych i podczerwonych, czyli na granicy radioastronomii a astronomii podczerwonej. Będzie to pierwsza misja badająca ten zakres fal.