21 marca odbył się drugi lot testowy Falcon 1, pierwszej rakiety sfinansowanej ze środków prywatnych. Opinie w mediach są podzielone, ponieważ nie wszystko przebiegło zgodnie z planem, jednak naukowcy określają lot jako duży sukces.

Rakietę zbudowali naukowcy, pracujący w firmie Space Exploration Technologies – SpaceX – z Kalifornii. Jej założycielem jest multimilioner Elon Musk, twórca systemu PayPal i jego były właściciel.

Rakieta została wystrzelona 20 marca o 6:10 PM czasu kalifornijskiego (21 marca 01:10 GMT) z Wyspy Omelek na Południowym Pacyfiku (Atol Kwajalein), po kilku wcześniejszych próbach. Znalazła się w przestrzeni kilka minut później. Można obejrzeć film ze startu rakiety.

Pierwszy lot testowy odbył się rok temu (24 marca 2006) i zakończył niepowodzeniem, gdyż rakieta spłonęła. Tegoroczny lot zakończył się sukcesem – rakieta osiągnęła prędkość końcową 5,1 km/s, podczas gdy do umieszczenia jej na orbicie potrzeba 7,5 km/s, oraz wzniosła się na 289 km nad powierzchnię Ziemi. Taka wysokość wystarcza do wejścia rakiety na stabilną orbitę.

Był to lot testowy, co oznacza, że rakieta nie niosła satelity. Naukowcy zebrali podczas niego wystarczającą ilość informacji o tym, jak zachowują się systemy rakiety w warunkach rzeczywistych. W ten sposób zakończyła się faza testowa misji Falcon 1 – podczas następnego lotu we wrześniu na orbitę zostanie wyniesiony satelita TacSat 1 dla marynarki wojennej USA, a w listopadzie – Razaksat dla Malezyjskiej Agencji Kosmicznej.

Rakieta Falcon 1 na platformie startowej w centrum na Atolu Kwajalein.

Obecnie naukowcy analizują ok. terabajta zebranych danych. Na razie za nieosiągnięcie pełnej prędkości na orbicie naukowcy obwiniają oscylacje, które pojawiły się w drugiej fazie lotu. Najprawdopodobniej były one wynikiem narastających drgań cieczy w zbiornikach ciekłego tlenu. Okazało się również, że po ok. 7 minutach lotu rakieta przyspieszyła znacznie bardziej niż przewidywano. Na dniach ma się ukazać drugi raport z lotu, w którym będzie zawarta szczegółowa analiza zaobserwowanego działania poszczególnych modułów.

Falcon 1 ma 21 metrów długości i 1,7 m średnicy. Waży około 40 ton. Lot przy pomocy rakiet SpaceX będzie kosztował około 20% obecnej ceny rynkowej – wystrzelenie Falcon 1 kosztuje obecnie 7 milionów dolarów.

Teresa Kubacka