14 kwietnia, z jednodniowym opóźnieniem, wystartowała rakieta Ariane 5, odpowiedzialna za wyniesienie sondy JUICE. Całe zdarzenie miało miejsce w porcie kosmicznym w Gujanie Francuskiej o godzinie 14:14 CEST.

Start rakiety Ariane 5, która wyniosła misję w kosmos

Pierwotnie start zaplanowany był na 13 kwietnia. Zaledwie 8 minut przed startem odliczanie zostało wstrzymane ze względu na złe warunki pogodowe, przez co został przeniesiony na następny dzień.

Start rakiety Ariane 5 można obejrzeć tutaj.

Zanim nastąpił start, ostatnie testy zostały przeprowadzone w ośrodku naukowo-badawczym CERN (fr. Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) znajdującym się na północno-zachodnich przedmieściach Genewy. Nie bez powodu zdecydowano się na ten ośrodek, gdyż jako jedyny jest w stanie odtworzyć najbardziej ekstremalne zjawiska surowego środowiska radiacyjnego Jowisza.

Schematyczny plan misji JUICE

Po starcie, Europejskie Centrum Operacji Kosmicznych ESA (ESOC) w Darmstadt w Niemczech potwierdziło odbiór sygnału ze stacji naziemnej New Norcia w Australii już o godzinie 15:04 CEST. Natomiast pierwsze wzmianki o prawidłowym rozwinięciu paneli słonecznych pojawiły się o 15:33 CEST.

Kolejnym punktem misji jest przelot między układem Ziemia-Księżyc w sierpniu 2024 roku.

Korekta – Dominika Pik