Za kilka dni na niebie mieć będzie miejsce bardzo rzadkie zjawisko. Chcielibyśmy z tej okazji zwrócić się z apelem do Dyrektorów Szkół i Nauczycieli.

Szanowni Państwo,

We wtorek 8 czerwca 2004 roku o godzinie 7:19 rozpocznie się na niebie spektakl, którego ludzkość nie oglądała od 122 lat. Planeta Wenus, krążąca bliżej Słońca niż Ziemia, przejdzie na tle tarczy naszej Gwiazdy Dziennej. Zjawisko nastąpi akurat wtedy, gdy w szkołach trwać będą lekcje. Chcielibyśmy zaapelować do Państwa o potraktowanie tego dnia jako astronomicznego święta.

Wiedza którą przekazujecie Państwo młodzieży rodziła się przez tysiąclecia. Cudem w tej skali czasowej wydaje się fakt, że dwanaście lat pracy pedagogów czyni teraz z analfabety człowieka dojrzałego, rozumiejącego otaczający go świat.

W ciągu setek lat rozwoju Nauki były chwile przełomowe. Możemy sobie wyobrażać uczucia miotające Kopernikiem, gdy wpadł na pomysł umieszczenia Słońca w środku Układu Słonecznego. Rodzaj naukowej ekstazy odczuwać musiał Mendelejew – ułożył pierwiastki według liczby atomowej i nagle chemia stała się logiczniejsza. Pięćdziesiąt lat temu Watson i Crick rozszyfrowali tajemnicę DNA – pchnęli naszą wiedzę naprzód.

Wśród wydarzeń które kształtowały nasz obraz świata było także zjawisko podobne do tego, które nastąpi za kilka dni.

Przejście Wenus na tle tarczy słonecznej to wydarzenie nie tylko rzadkie ale i bardzo ciekawe. Dzięki jego obserwacjom po raz pierwszy udało się Kapitan James Cook i tranzyt Wenus„>określić odległość Ziemi od Słońca. Nie trzeba chyba mówić, że dla rozwoju astronomii miało to przeogromne znaczenie.

I oto po 122 latach przerwy zjawisko zdarzy się ponownie. Zdajemy sobie doskonale sprawę, że przeprowadzenie jego obserwacji w szkole, w której uczy się kilkuset uczniów jest trudne. Warto jednak zorganizować pokazy przynajmniej dla uczniów, których interesuje astronomia, fizyka i inne przedmioty ścisłe. Niech młodzież ma świadomość tego, że bierze udział w powtórce czegoś, co kiedyś zmieniło nasze spojrzenie na świat.

W każdej ze szkół uczy się fizyki z astronomią. Nie można pozwolić, żeby tak rzadkie i tak ważne z astronomicznego punktu widzenia zjawisko przeszło bez echa. Nie można zgodzić się na to, żeby nauczyciel fizyki prowadził w tym czasie lekcję o prostoliniowym rozchodzeniu się światła. Niech to, co dzieje się na zewnątrz stanie się właśnie taką lekcją.

Pamiętajcie Szanowni Państwo o uczniach, którzy interesują się astronomią. Pozwólcie im zobaczyć zjawisko, na które czekają od dawna. Wykorzystajcie ich wiedzę, niech oni poprowadzą pokazy dla kolegów.

Jak obserwować nadchodzące przejście? Jego przebieg opisywaliśmy już kilka dni temu. Zapraszamy do lektury Przed tarczą Słońca przejdzie Wenus„>naszego tekstu. Czerwcowe Słońce świecić będzie bardzo jasno. Dla prowadzących obserwacje ważne będzie, aby nie pozwolić uczniom spoglądać na Słońce niezabezpieczonymi oczami. Obraz Słońca Zanim to zrobisz – zabezpiecz się„>rzutować można za ekran pomocą lornetki lub niewielkiej lunetki.

W związku z nadchodzącym zjawiskiem na całym świecie realizowany jest program VT-2004. Obserwacje przeprowadzone przez amatorów astronomii mają umożliwić powtórzenie pomiarów odległości Słońca od Ziemi. Czynny udział w tych pomiarach biorą także astronomowie i miłośnicy z Polski. Jeszcze nie jest za późno żeby się dołączyć. Zapraszamy do lektury dalszych informacji na stronie eksperymentu VT-2004.

Wszystkich przebywających w szkole, dyrektorów, nauczycieli, uczniów, woźnych, szkolne pielęgniarki, sekretarki, ochroniarzy zapraszamy 8 czerwca 2004 roku na szkolne boiska. Weźcie udział w czymś naprawdę wyjątkowym.

Z poważaniem