Zdjęcie w tle: NASA/JPL-Caltech

Wśród instrumentów misji InSight możemy znaleźć Auxiliary Payload Sensor Suite (APSS), który gromadzi dane dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza, ciśnienia oraz pól magnetycznych. Główny komputer InSight pobiera dane z komputera sterującego APSS. Następnie, dane te przesyła do orbitującego statku, który przekazuje je na Ziemię.

Niespodziewanie 16 sierpnia 2020 r. w wyniku problemu z elektroniką APSS, czujniki pogodowe na pokładzie lądownika InSight przestały dostarczać dane. Nad rozpoznaniem przyczyny problemu pochylają się inżynierowie z Laboratorium Napędów odrzutowych NASA, znajdującym się w południowej Kalifornii. Przez 3 tygodnie APSS był w trybie awaryjnym. Inżynierowie mieli nadzieję, że zresetowanie komputera sterującego APSS rozwiąże problem. Równie ważne było znalezienie przyczyny awarii. Zgodnie z zamiarami zresetowano APSS. 6 września czujniki wróciły do normalnego trybu pracy. Niestety, nadal nie znaleziono źródła problemu, który wymagał zresetowania urządzenia. Zespół misji InSight stale monitoruje sytuację.

Autor

Natalia Kowalczyk

Redaktorka Naczelna Portalu Astronomicznego AstroNET.

Dodaj komentarz