Gwałtowne wybuchy słoneczne w październiku i listopadzie w niczym nie zaszkodziły europejskiej sondzie Mars Express zmierzającej w kierunku Czerwonej Planety. Wszystkie jej układy działają prawidłowo. 1 grudnia wykonano zdjęcie celu podróży.

Gdy statek kosmiczny znalazł się w chmurze wyrzuconej ze Słońca materii, przez jakiś czas trwały problemy z systemem śledzenia gwiazd. Po kilku dniach wszystko wróciło do normy, bez trwałych uszkodzeń i zagrożeń dla misji.

Europejska sonda Mars Express na orbicie marsjańskiej.

10 listopada przeprowadzono korektę trajektorii i Mars Express zmierza w kierunku Marsa, oczekując na odłączenie lądownika Beagle-2.

Ilustracja przedstawiająca misję Mars Express i Beagle 2.

Rozdzielenie obu części sondy zaplanowane jest na 19 grudnia, 6 dni później Beagle-2 wyląduje na Czerwonej Planecie, a Mars Express wejdzie na wokółmarsjańską orbitę. Oczekujmy więc na spóźniony o jeden dzień prezent gwiazdowy 🙂

Nie zapominajmy, że w kierunku Marsa zmierzają też trzy inne misje: dwa amerykańskie MER’y (Mars Exploration Rover) i japoński Nozomi.