Naukowcy poszukujący życia poza Ziemią znaleźli nowy obiekt zainteresowań stosunkowo blisko domu. Sonda Dawn wykryła organiczne związki chemiczne na powierzchni Ceres, istnieją więc szanse na życie pozaziemskie w Układzie Słonecznym. Odkrycie dokonane przez sondę potwierdza wcześniejsze przypuszczenia, że pod skorupą planety karłowatej znajduje się ocean.

Pojawiły się spekulacje na temat podpowierzchniowego zbiornika wodnego na Ceres, podobnie jak na Europie lub Enceladusie,” tłumaczy Michael Kuppers  z Europejskiego Centrum Kosmicznego w Madrycie. Europa (księżyc Jowisza) i Enceladus (księżyc Saturna) są głównymi ośrodkami poszukiwań pozaziemskich form życia.

Sądzę, że największy obiekt pasa asteroid jest dobrym celem w poszukiwaniu organizmów,” twierdzi naukowiec. „Odległość do niego jest niewielka, a promieniowanie jest tam łagodniejsze niż na Europie.

Chrisopher Russel, jeden z naukowców zajmujących się misją Dawn, uważa, że mamy powód aby dokładniej zbadać Ceres, jednak należy pamiętać o tym, że od organicznych cząstek jest jeszcze długa droga do mikroorganizmów.

„Lądowanie na Ceres nie powinno stanowić dużego problemu. W porównaniu do dalszych obiektów, środowisko na niej jest dla nas zdecydowanie bardziej sprzyjające. Moglibyśmy zabrać małe laboratorium chemiczne i wykonać analizę gleby oraz egzosfery”, opowiada Russel.

Dane zebrane za pomocą spektrometru sondy Dawn wykonującym pomiary w świetle widzialnym i podczerwieni, pokazują, że związki organiczne na Ceres odpowiadają składnikom smoły np. asfaltyt. Dalsze badania pozwalają naukowcom przypuszczać, że związki te powstały w wyniku procesów hydrotermalnych pod powierzchnią. Nie mogły one zostać dostarczone przez obce ciało w trakcie zderzenia, ponieważ wysoka temperatura  wytworzona podczas kolizji zniszczyłaby organiczne cząstki. Również położenie tych związków wskazuje na to, że powstały one bezpośrednio na Ceres. Naukowcy znaleźli je po dwóch stronach obiektu, między innymi na brzegu krateru Ernutet.

Obraz krateru Ernutet z wyraźnie widocznymi czerwonymi obszarami związków organicznych

Odkrycie związków organicznych na Ceres, która orbituje około trzy razy dalej od Słońca niż Ziemia, dowodzi, że budulce organizmów były obecne w Układzie Słonecznym od momentu jego powstania 4,6 miliony lat temu.

Jeśli założymy, że Ceres uformowała się z typowych planetozymali 3 miliony lat po powstaniu Układu Słonecznego, możemy stwierdzić, że już w dysku protoplanetarnym znajdowały się podstawowe elementy potrzebne do pojawienia się życia“, mówi Russel. „Sądzimy, że Ceres nie była w stanie kontynuować procesu tworzenia organizmów. Mamy jednak nadzieję, że inne ciała takie jak Mars i Europa uzupełnią naszą wiedzę na temat początków życia.

Laura Meissner