Korzystając z danych zgromadzonych przez Obserwatorium Rentgenowskie Chandra astronomowie odkryli w Galaktyce Andromedy 26 obiektów, które najprawdopodobniej są czarnymi dziurami.

Naukowcy przeanalizowali dane zebrane na przestrzeni ponad 13 lat, dokonując przeglądu 530 źródeł rentgenowskich w okolicy M31. 7 spośród 26 nowoodkrytych obiektów leży w odległości 100″ od jądra M31, pozostałe natomiast w 20'. Ich przeciętna masa wynosi od 5 do 10 mas słonecznych.

Dla stwierdzenia, czy mają do czynienia rzeczywiście z obiektami położonymi w M31, czy też supermasywnymi czarnymi dziurami położonymi w dalszej odległości astronomowie zastosowali nowe algorytmy analizy danych fotometrycznych, co umożliwiło wyraźne odróżnienie relatywnie szybko zmieniających jasność obiektów od pozostałych źródeł promieniowania.

Kolejnym etapem było przeprowadzenie spektroskopii i (w niektórych wypadkach) porównanie wyników z zebranymi przez należącym do Europejskiej Agencji Kosmicznej Obserwatorium Rentgenowskim XMM-Newton.

Ponieważ zespół wcześniej zidentyfikował 9 podobnych obiektów, w chwili obecnej znamy 35 prawdopodobnych czarnych dziur w M31.

Tomasz Banyś