Na Tytanie, największym z księżyców Saturna, mogą powstawać złożone molekuły organiczne – ujawniają polsko-hiszpańskie badania atmosfery tego globu – poinformował doc. Marek Banaszkiewicz z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

CBK PAN we współpracy z hiszpańskim Instytutem Astronomii i Fizyki Andaluzji w Grenadzie opracowuje model jonosfery i atmosfery Tytana. Są to prace teoretyczne, w których wykorzystuje się dane z sondy Voyager i obserwacje z Ziemi.

Badania te wiążą się z kosmiczną misją Cassini obejmującej wysłanie sondy do Saturna i Tytana. W próbniku Huygens (nazwanym tak na cześć holenderskiego astronoma, odkrywcy Tytana) znajduje się m.in. polski przyrząd do badania temperatury i przewodnictwa cieplnego atmosfery tego księżyca.

Sonda Cassini, która wystartowała w październiku 1997 roku, doleci do celu pod koniec 2004 roku. Lot próbnika w atmosferze Tytana będzie trwał kilkadziesiąt minut. Dlatego wcześniej przygotowujemy różne symulacje i prace teoretyczne, które ułatwią właściwe badania – przypomniał doc. Banaszkiewicz. Tytan jest jednym z nielicznych księżyców w naszym systemie słonecznym, posiadającym gęstą atmosferę. Składa się ona głównie z azotu i metanu, który pod wpływem promieniowania ultrafioletowego ulega rozkładowi, tworząc nowe związki. Atmosfera Tytana to naturalne laboratorium prebiotyczne, gdzie mogą powstawać złożone molekuły organiczne. A to już blisko do bardziej złożonych substancji organicznych – zaznaczył doc. Banaszkiewicz.