W Rocketdyne Propulsion and Power, stanowiącym część Boeing Company, zakończyły się testy części oraz elektroniki silnika SSME 2058, pierwszego całkowicie zmontowanego w Kennedy Space Center. W zeszłym tygodniu technicy zmienili pozycję ważącego ponad trzy tony silnika z pionowej startowej do poziomej, przygotowując go tym samym do przetransportowania do Stennis Space Center w Mississippi, gdzie ma przejść ostateczne testy odpaleniowe.
Dotychczas wszystkie silniki SSME zostały zbudowane i zmontowane w laboratoriach Rocketdyne w Canoga Park w Kalifornii, natomiast inspekcje po lotach byly przeprowadzane w KSC. Oba zadania zostały połączone w lutym 2002 roku. Silnik 2058 to pierwszy z pięciu silników, które zostaną tu zmontowane, by osiągnąć założoną liczbę 15 SSME gotowych do wystrzelenia w każdej chwili w ramach programu lotów wahadłowców.
“Nasz zespół jest oczywiście dumny z faktu że ten śilnik, pierwszy całkowicie zmontowany w KSC, stanie się w najbliższym czasie częścią naszej floty wahadłowców, odgrywając zasadniczą roę przy wspieraniu wysiłków NASA w programie powrotu promów kosmicznych do czynnej służby” – powiedział Mike Cosgrove z Rocketdyne. – “To dla nas bardzo ważne osiągnięcie i cieszy nas możliwość dostarczenia klientowi produktu o wysokiej jakości.“
Przygotowania i montaż rozpoczęły się w lutym. Składanie silnika osiągnęło pierwszy kluczowy punkt w kwietniu, kiedy to najważniejsza część silnika – głowica zasilająca – została umieszczona w głównej komorze spalania. SSNE ma pod koniec sierpnia zostać przewieziony do SSC, a po pomyślnym przejściu kolejnych testów powróci do KSC. Silnik 2058 jest obecnie przygotowywany do wykorzystania przez prom kosmiczny Atlantis w misji STS-115, planowanej przy obecnym harmonogramie lotów najwcześniej na wrzesień 2005 roku.
“Przeniesienie do KSC operacji związanych z montażem SSME pozwoliło na redukcję infrastruktury w laboratorium Rocketdyne w Canoga Park, a także powiększenie możliwości operowania z silnikami w KSC” powiedział Gene Goldman, kierujący projektem SSME w Marshall Space Flight Center w Huntsville w Alabamie. – “Przenosiny zapewnią pracę dla siły roboczej KSC oraz pozwolą na skoncentrowanie się na innych zadaniach w Canoga Park. Zyskają na tym oba zespoły.“
Wahadowiec potrzebuje trzech silników wielokrotnego użytku. Każdy z nich ma blisko 4,2 metra długości i ponad 2,2 metra średnicy przy podstawie. Ciąg SSME to ponad 200000 kilogramów.