Jak przygotować gromadę gwiazdową?

Będziesz potrzebował gęstego obłoku międzygwiezdnego pyłu, trochę ciśnienia światła, grawitacji i zaburzeń. Zamieszaj wszystko i odstaw na około pięć milionów lat. Kiedy gromada jest gotowa, powinieneś widzieć spore ilości jasnych gwiazd układających się w sferyczne formacje.

Według badaczy gromady gwiazdowe są domyślnym wynikiem nagromadzenia się dużej ilości pyłu w jednym miejscu. Co interesujące, gromady są zazwyczaj odbiciem warunków panujących w galaktyce, w której się znajdują. Wynika z tego, że na podstawie obserwacji gromad możemy być w stanie dowiedzieć się więcej na temat odległych galaktyk.

Gromada Westerlund 2 – takie obiekty powstają według przewidywalnych szablonów, które można symulować przy użyciu superkomputerów.

Corey Howard, Ralph Pudritz i William Harris stworzyli oprogramowanie, które jest w stanie prześledzić ewolucję gromad gwiazdowych. Używając superkomputera, zespół wygenerował gromady gwiazdowe na podstawie istniejących obiektów w Drodze Mlecznej. Okazało się, że proces formowania się gromad jest właściwie identyczny, a efekt zależy od czasu, ciśnienia, ilości dostępnego materiału i zaburzeń zewnętrznych.

Mikołaj Mroszczak