NASA postanowiła opóźnić kilka spośród najbliższych misji promów kosmicznych.

Najbardziej przesunięto misję promu Columbia oznaczoną kodem STS-109. Wahadłowiec ten przeszedł gruntowny remont (jest on najstarszym promem w całej flocie liczącej 4 maszyny) i pierwsza jego misja zaplanowana była na 19 listopada. Teraz NASA zdecydowała się ją przesunąć aż na 17 stycznia 2002. Celem misji jest rozbudowa Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Oczywiście odroczenie misji nie pozostało bez wpływu na kolejny lot Columbii – STS-107. Misja ta odbędzie się dopiero w maju 2002, a nie w kwietniu, jak wcześniej zaplanowano. Celem tej misji będzie seria eksperymentów naukowych, które zostaną przeprowadzone w kosmicznym laboratorium Spacehab umieszczonym w ładowni promu.

Również najbliższy lot Endeavoura, STS-108, został przesunięty. Pierwotnie planowany na 4 października start przełożono na 29 listopada. STS-108 będzie dwunastą misją na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Trzecia Załoga stacji wróci na Ziemię, a jej miejsce zajmie Załoga Czwarta. Prom dostarczy ponadto w module transportowym zapasy oraz sprzęt.

Najbliższy start odbędzie się bez dalszych opóźnień, czyli, zgodnie z bieżącym planem, 14 czerwca. Wahadłowiec Atlantis podczas misji STS-104 dostarczy na ISS moduł-śluzę (tzw. airlock). Dzięki niemu załoga stacji będzie mogła wychodzić w przestrzeń kosmiczną nawet wówczas, gdy do ISSa nie jest zadokowany prom kosmiczny. Przy montażu śluzy pomoże zainstalowany niedawno Canadarm 2. Technicy obsługujący Atlantisa dokonali w ostatnich tygodniach wymiany komputerów wyświetlających przed członkami załogi informacje o stanie lotu, jednak modernizacja ta nie powinna spowodować odsunięcia startu. Misja STS-104 była już dwukrotnie przesuwana z powodu „efektu domina” wywołanego przez opóźnienia poprzednich misji. Pierwotnie start planowany był na 17 maja, potem na 8 czerwca.

Nie zdecydowano się także na kolejne odroczenie startu promu Discovery. Odbędzie się on 12 lipca, co również nie jest pierwszym terminem – pierwotnie misję planowano na 21 czerwca i przełożono z powodu opóźnień związanych z misjami na początku tego roku. Podczas STS-105 Discovery dostarczy na Stację Kosmiczną zapasy i sprzęt naukowy, a obecna załoga orbitalnego kompleksu zostanie zastąpiona przez nową – Załogę Trzecią.

Tomasz Lemiech