Duże satelity jak Międzynarodowa Stacja Kosmiczna lub wahadłowiec moga być łatwo obserowowane z powierzchni naszej planety.

Do obserwacji wystarczą nieuzbrojone w teleskop oczy. Jasność Stacji Kosmicznej i promu kosmicznego jest porównywalna z jasnością najjaśniejszych gwiazd. Oba obiekty widoczne są w postaci przesuwających się pomiędzy gwiazdami świecących punktów. Krążą one na wykości około 400 kilometrów. Tyle właśnie wynosi ich odległość od nas, gdy przelatują ponad naszymi głowami. Mają rozmiary rzędu kilkudziesięciu metrów, więc nawet uzywając lornetki nie zobaczymy więcej szczegółów, nadal będziemy widzieć świecące punkty. Jeśli chodzi o obserwacje teleskopowe, to bardzo trudno jest za pomocą lunety śledzić poruszający się szybko obiekt.

Obecnie prom i Stacja są już rozłączone i widzimy je jako dwa świecące punkty oddalające się od siebie.

Co należy zrobić aby zobaczyć prom kosmiczny lub ISS? Przede wszystkim wchodzimy na stronę heavens-above i wpisujemy swoje położenie geograficzne i wysokość nad poziomem morza (te dane można również wybrać z bardzo dobrej bazy danych na temat położeń miejscowości na całym świecie). Następnie wybieramy opcję „10 day predictions for: ISS” lub Shuttle mission (STS-104) i już!

Liczby w kolejnych kolumnach oznaczają: datę okresu widoczności, jasność Stacji Kosmicznej, informacje o początku, maksimum i końcu okresu widoczności. „Time” to czas podany w czasie urzędowym, „Alt” – wysokość nad horyzontem, „Az”azymut, czyli kierunek w którym widoczny jest satelita.

Zapraszamy do obserwacji! Obecnie Stacja jest widoczna po północy (zwykle między godziną 1:00 a 3:00 nad ranem). Jednak sierpień będzie dobrym okresem do prowadzenia obserwacji – ISS będzie wówczas widoczny przed północą, czasem nawet dwukrotnie w ciągu jednego wieczoru.

Dla największych miast w Polsce przygotowaliśmy ułatwienie. Nie trzeba ręcznie wpisywać położeń geograficznych: Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Warszawa.