Pierwszy spacer kosmiczny misji STS-105 rozpoczął się w czwartek o 15:58 i trwał 6 godzin i 16 minut. Zrealizowany został cały program spaceru.

Zainstalowany został układ zawierający zapas amoniaku, który używany jest do chłodzenia Stacji.

Drugim zrealizowanym celem spaceru było zainstalowanie modułu zawierającego 750 próbek materiałów. Przez najbliższe 18 miesięcy będą one poddawane działaniu środowiska panującego w Kosmosie. Później wrócą na Ziemię.

Był to 25. spacer odbyty przy konstrukcji Stacji Kosmicznej i 12. w tym roku. W sobotę zostanie przeprowadzony drugi z zaplanowanych na misję STS-105 spacerów, w trakcie którego ta sama para astronautów podłączy kable zasilające układy grzewcze modułu, który zostanie zamontowany na Stacji jeszcze w tym roku.

Również w czwartek rosyjskie centrum kontroli lotu wymieniło oprogramowanie komputera znajdującego się w module Zwiezda. W tym czasie kontrolą tego, co dzieje się na Stacji zajmował się komputer znajdujący się w promie Discovery.

Wczoraj świętowano też upłynięcie tysiąca dni od 20 listopada 1998 roku – dnia, w którym wystrzelono na orbitę Zarię, pierwszy moduł Stacji Kosmicznej.

Na piątek zaplanowany był dalszy załadunek modułu Leonardo, którym na Ziemię powrócą śmieci ze Stacji. Tego też dnia za pomocą silników manewrowych promu Discovery podniesiono o 3,2 kilometra orbitę Stacji.