Elektromagnetyczne zanieczyszczenia przestrzeni wokółziemskiej będzie śledził polski przyrząd na pokładzie satelity KOMPAS. Wspomniany mikrosatelita poleci w kosmos na innym międzynarodowym satelicie, meteorologicznym Meteorze. Cały zestaw satelitów est przygotowywany do startu z Kosmodromu Bajkonur.

Polska uczestniczy w przygotowywanym przez Rosyjską Akademię Nauk międzynarodowym projekcie kosmicznym obejmującym satelitarne badania ziemskiej jonosferymagnetosfery, o czym pisaliśmy już wcześniej.

Satelita Meteor z mikrosatelitą dysponującym aparaturą wykonaną przez uczonych z Polski, USA, Bułgarii, Węgier i Słowacji powinien wystartować w styczniu 2002 roku. Polski przyrząd na satelicie KOMPAS będzie badać tzw. radiowy smog, czyli elektromagnetyczne zanieczyszczenia górnej atmosfery i jonosfery spowodowane działalnością człowieka.

Miliony pracujących na Ziemi nadajników powodują widoczne w postaci szumu radiowego zanieczyszczenia ziemskiego ekosystemu. Polski przyrząd do badania fal plazmowych w jonosferze pozwoli na lepsze poznanie jej struktury i wrażliwości na sztuczne, pochodzące z Ziemi zakłócenia” – powiedział prof. Kłos.

KOMPAS będzie też wykorzystywany do eksperymentów z łącznością kosmiczną – m.in. do testowania anten i badania zakłóceń radiowych.