Na podstawie badań amerykańsko-niemieckiej misji GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment) wykonano mapę ilustrującą wpływ zmiany ziemskiego pola grawitacyjnego na bliźniacze satelity krążące wokół niej od 17 marca bieżącego roku.

Różnice w kolorach przedstawionej mapy odpowiadają różnicom pomiędzy dwoma statkami kosmicznymi znajdującymi się około 220 kilometrów od siebie. Zmiany spowodowane są przed odstępstwa od centralności pola grawitacyjnego naszej planety (na przykład ponad górami może być ono nieznacznie silniejsze). GRACE jest w stanie mierzyć odległości pomiędzy satelitami z dokładnością do tysięcznej części milimetra.

Pierwsze, wstępne mapy ziemskiego pola będą dostępne dla uczonych wiosną przyszłego roku.

Badania GRACE drastycznie zwiększyły naszą wiedzę na temat kształtu geoidy. Jak powiedział dr Byron Tapley z Center for Space Research na Uniwersytecie w Austin: „W ciągu 30 dni zebraliśmy tyle informacji ile przez poprzednie 30 lat„. Dane dostarczane przez sondę są 1000 razy dokładniejsze niż mapy, którymi dysponowaliśmy dotąd. Będą one użyteczne dla oceanografów, hydrologów, glacjologów, geologów i innych uczonych badających planetę.