Rosyjski statek kosmiczny Sojuz TMA-3 z Załogą Ósmą Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wystartował w sobotę o 7:38 naszego czasu z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Cel jego podróży przelatywał właśnie nad zachodnim wybrzeżem Afryki.

2 minuty po starcie odłączyły się cztery silniki pierwszego stopnia. 50 sekund później odrzucono wieżyczkę ratowniczą, której używa się w przypadku problemów ze startem i niebezpieczeństwa dla załogi. 5 minut i 10 sekund po rozpoczęciu lotu wyłączono i odrzucono silnik drugiego stopnia. 20 sekund później nastąpił zapłon silnika trzeciego stopnia. Pracował do 9 minuty misji. W 9 minucie i 30 sekundzie kapsuła załogowa odłączyła się od trzeciego stopnia rakiety i znalazła na orbicie. Dwie i pół minuty później dowódca Sojuza, Aleksandr Kaleri, zameldował, że trójka pasażerów czuje się dobrze.

Orbita rosyjskiego statku jest elipsą, której najniższy i najwyższy punkt znajdują się odpowiednio 189 i 229 kilometrów ponad powierzchnią Ziemi. W najbliższym czasie przeprowadzona zostanie seria manewrów, która pozwoli na spotkanie ze Stacją Kosmiczną krążącą na wysokości około 400 kilometrów.

Połączenie z ISS nastąpi w poniedziałek o 9:17. Nowa Załoga zmieni przebywającą od pół roku w Kosmosie Załogę Siódmą.

Dowódcą nowej obsady kosmicznego domu jest Amerykanin Michael Foale, inżynierem lotu i dowódcą Sojuza – Rosjanin Aleksandr Kaleri.

Na pokładzie TMA-3 znajdzie się także reprezentujący Europejską Agencję Kosmiczną Hiszpan Pedro Duque. W czasie swojego dziesięciodniowego pobytu na orbicie przeprowadzi eksperymenty naukowe i wróci na Ziemię statkiem Sojuz TMA-2 wraz z Załogą Siódmą.

Logo Załogi Ósmej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Flagi Rosji i Stanów Zjednoczonych otaczają Ziemię i rysunek Stacji tworząc stylizowaną ósemkę. Po bokach emblematu zapisano nazwiska astronautów.

Przebywający obecnie na Stacji Kosmicznej Jurij Malenczenko i Ed Lu przybyli tam w kwietniu na pokładzie tego samego statku, którym wrócą do domów. Odłączenie od ISS zaplanowane jest na 28 października na 3:36.

Załoga Ósma ma spędzić w Kosmosie 194 dni (do 29 kwietnia 2004 roku). Zostanie zmieniona przez kolejny lot Sojuza, gdyż do tego czasu amerykańskie wahadłowce nie będą gotowe do lotu.