Załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej rozpocznie we wtorek wczesnym rankiem podczas spaceru kosmicznego zwijanie powitalnego podestu dla nowego Automated Transfer Vehicle (ATV, Automatyczny Pojazd Transportowy).

ATV jest zaopatrzeniowcem podobnym do rosyjskich statków typu Progress, ale o znacznie większych możliwościach załadunkowych (mieści blisko dwa i pół raza więcej sprzętu niż Progress). Podczas zaplanowanego na 3 sieprnia spaceru kosmicznego dowódca ISS Gennady Padalka oraz oficer naukowy Mike Fincke zainstalują anteny oraz laserowe czujniki, które mają pomóc ATV w dokowaniu w tylnej części modułu Zvezda.

Pierwsze z serii wystrzeleń należących do ESA statków ATV jest zaplanowane na jesień 2005 roku. Kontener ma zostać wyniesiony w przstrzeń kosmiczną przy pomocy rakiety Arianne 5 z bazy w Gujanie Francuskiej. Poza ładunkiem, zawierającym paliwo, wodę, tlen oraz azot, moduł może także odłączyć się od stacji, by podobnie jak statki Progress spłonąć w atmosferze.

Naukowy oficer ISS w załodze dziewiątej, Mike Fincke, sprawdza swój skafander kosmiczny na pokładzie ISS.

Długość spaceru ma wynosić około sześciu godzin. Czas rozpoczęcia wycieczki w przestrzeń wstępnie ustalono na godzinę 9:10 naszego czasu. Kosmonauci wykorzystają rosyjki moduł dokujący oraz rosyjskie skafandry Orlan. Padalka, dla którego będzie to już piąta wizyta w zewnętrzu ISS, założy kombinezon z czerwonymi kropkami, podczas gdy kombinezon jego towarzysza będzie się odznaczać niebieskimi kropkami.

Członkowie załogi ISS przemieszczą się w kierunku tylnej części modułu Zvezda, opuszczonego w piątek przez Progressa M-49 (pisaliśmy o tym w newsie Progress M-49 spłonął„>Progress M-49 spłonął). Pierwszym zadaniem astronautów będzie zastąpienie kontenera z materiałami wystawionymi na działanie promieniowania kosmicznego nowym w ramach eksperymentu SKK. Następna w kolei jest wymiana danych z doświadczenia Kromka, polegającego na pomiarze zanieczyszczeń wywoływanych przez odpalanie dysz.

Podzespoły zaangażowane w rosyjski eksperyment Kromka, zamocowane na zewnątrz ISS, zostaną wymienione podczas spaceru kosmicznego.

Kolejnym krokiem będzie zajęcie się sprawami powiązanymi z ATV. Padalka i Fincke zamontują dwie anteny oraz zastąpią trzy laserowe reflektory z 2000 roku zmodernizowaną wersją. Jeden trójwymiarowy reflektor w zupełności wystarczy do zastąpienia wysłużonej trójki. Dodatkowe prace związane z ATV zostaną wykonane przy okazji kolejnego wyjścia w przestrzeń kosmiczną.

Usunięte zostaną materiały z doświadczenia Platan oraz fotografie wykonane przy okazji eksperymentu MPAC-SEEDS, który zajmuje się badanie zderzeń z mikrometeorami. Przed powrotem do śluzy, odłączony zostanie jeszcze kabel do aparatu, który ma być wymieniony przy kolejnym spacerze.

Bedzie to 55. wyjście w przestrzeń kosmiczną z pokładu ISS oraz 12. z modułu PIRS.