Piąty, ostatni spacer kosmiczny załogi misji STS-125 promu „Atlantis” rozpoczął się wczoraj o 14:20 i zakończył o 21:22. Nie przewiduje się kolejnych lotów to Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, więc zakończenie prac oznacza, że ludzka ręka nigdy więcej nie dotknie tego kosmicznego okna na świat. Dzisiaj, kilka minut przed godziną piętnastą, prom odłączył się od Teleskopu.

W czasie spaceru astronauci (John Grunsfeld i Andrew Feustel) wymienili drugi zestaw baterii HST oraz czujnik FGS (Fine Guidance Sensor) odpowiedzialny za kontrolę położenia Teleskopu w czasie prowadzenia obserwacji. Na koniec zainstalowano trzy osłony termiczne.

Wszystkie zadania zaplanowane dla misji STS-125 zostały wykonane. Dzisiaj o 14:57 Teleskop został odłączony od promu. Miejmy nadzieję, że jeszcze przez kilka lat dostarczać będzie wspaniałych obrazów Wszechświata.

Widok z pokładu wahadłowca „Atlantis” na Kosmiczny Teleskop Hubble’a krótko przed jego uwolnieniem po zakończeniu prac naprawczych przez misję STS-125. Z prawej strony widoczne jest ramię wysięgnika promu. 19 maja 2009.

Lądowanie wahadłowca „Atlantis” nastąpi najwcześniej w piątek (22 maja) o 16:01.