NASA wybrało wykonawcę lądownika księżycowego do programu Artemis. Niemal 3 miliardy dolarów trafi do firmy SpaceX na rozwój Starshipa, który ma umożliwić ludziom powrót na powierzchnię Srebrnego Globu.

Obecnie plan na lądowanie na Księżycu zakłada transport czteroosobowej załogi na orbitę księżycową na pokładzie statku Orion wynoszonego w kosmos przez rakietę Space Launch System. Następnie dwójka astronautów ma przechodzić do statku Starship, by odbyć końcowy etap podróży na powierzchnię Srebrnego Globu. Po około tygodniu mają oni powrócić na orbitę okołoksiężycową, by wraz z pozostałymi członkami załogi na pokładzie Oriona wrócić na Ziemię.

By podróż była możliwa, SpaceX podpisał kontrakt na 2,89 miliardów dolarów. Ponadto jak informuje NASA, firma już nawiązała współpracę z ekspertami Amerykańskiej Agencji Kosmicznej, by przedstawiony projekt lądownika spełniał wymagania i standardy załogowych lotów kosmicznych, zarówno pod kątem inżynierii i bezpieczeństwa, jak i zdrowia i techniki medycznej.

NASA planuje także złożyć konkurencyjne zamówienie na zapewnienie regularnego transportu ludzi na powierzchnię Księżyca z wykorzystaniem stacji Gateway.

Powrót na powierzchnię Srebrnego Globu ma przynieść nie tylko nowe możliwości badawcze, korzyści ekonomiczne, ale też zainspirować kolejne pokolenie. Wśród załogi misji demonstracyjnej – pierwszej z lądowaniem w ramach programu Artemis, ma znaleźć się pierwsza kobieta, która stanie na Księżycu.

Wizja artystyczna statku Starship na powierzchni Księżyca.