Do pierwszego zakrycia dojdzie dziś wieczorem o godz. 21:39 naszego czasu. Planetoida Libera o jasności 12,6 magnitudo zakryje gwiazdę HD 27505 o jasności 6,5 magnitudo. Natomiast jutro o godz. 19:00 planetoida Murray, która ma obecnie jasność 15,8 magintudo zakryje gwiazdę HD 218358 o jasności 7,7 mag. Jak widać w obu przypadkach spadek jasności wyniesie ponad 6 magnitudo, czyli gwiazda widoczna przez lornetkę na chwilę „zgaśnie” i tymczasowo stanie się widoczna jedynie przez teleskopy.

Obie gwiazdy widać dobrze przez lornetkę (pierwsza z nich jest na granicy widoczności gołym okiem). Dobrą wiadomością jest też to, że w obserwacji nie będzie przeszkadzał Księżyc, który obecnie zbliża się do nowiu.

Na powyższym obrazku pokazany jest przewidywany pas widoczności zakrycia gwiazdy HD 27505 przez planetoidę Liberę. Zaś dwa poniższe obrazki przedstawiają pas zakrycia nad Polską. Tym razem szczęście będą mieli mieszkańcy wschodnich krańców naszego kraju:

Na zielono zaznaczona jest linia centralna zaćmienia, na niebiesko – granice widoczności cienia planetoidy na Ziemi, natomiast na czerwono zakres błędu wyznaczenia pasa, ale tam prawdopodobnie nie będzie zakrycia. Na obrazku jest przedstawiony pas zakrycia w północno-wschodniej Polsce.

Na zielono zaznaczona jest linia centralna zaćmienia, na niebiesko – granice widoczności cienia planetoidy na Ziemi, natomiast na czerwono zakres błędu wyznaczenia pasa, ale tam prawdopodobnie nie będzie zakrycia. Na obrazku jest przedstawiony pas zakrycia w południowo-wschodniej Polsce.

Pod spodem zamieszczona jest mapka okolic zakrywanej gwiazdy (która na mapce zaznaczona jest krzyżykiem). Najlepiej znaleźć tę gwiazdę na długo przed zakryciem i zaznajomić się wcześniej z tym obszarem nieba, aby obserwacje przeprowadzać na spokojnie:

Zakrywana gwiazda, o jasności 6,5 magnitudo, jest położona w gwiazdozbiorze Byka, kilka stopni poniżej Hiad. Jej współrzędne (na epokę 2000.0): α= 4h 20m 49s, δ= 9° 13′ 29″

W naszym kraju (wyłączając zachmurzenie) warunki obserwacji będą bardzo dobre, ponieważ o 21:39 gwiazda będzie około 40° nad południowo-wschodnim horyzontem. Przewidywany czas zakrycia to 6 sekund, ale mogą być odchylenia w każdą stronę, ponieważ kształt planetoidy nie jest znany.

Niecałą dobę później dojdzie do kolejnego zakrycia gwiazdy przez planetoidę. Tym razem planetoida Murray zakryje gwiazdę HD 218358, a pas zakrycia w naszym kraju będzie przechodzić przez województwa Lubelskie i Podkarpackie.

Zamieszczony poniżej obrazek pokazuje obszar widoczności zakrycia na całej planecie:

Na zielono zaznaczona jest linia centralna zaćmienia, na niebiesko – granice widoczności cienia planetoidy na Ziemi, natomiast na czerwono zakres błędu wyznaczenia pasa, ale tam prawdopodobnie nie będzie zakrycia. Na obrazku jest przedstawiony cały pas zakrycia. Do zakrycia dojdzie wieczorem 22 listopada 2008.

Kolejny przedstawia przebieg pasa widoczności w naszym kraju:

Na zielono zaznaczona jest linia centralna zaćmienia, na niebiesko – granice widoczności cienia planetoidy na Ziemi, natomiast na czerwono zakres błędu wyznaczenia pasa, ale tam prawdopodobnie nie będzie zakrycia. Na obrazku jest przedstawiony pas zakrycia przechodzący przez Polskę. Do zakrycia dojdzie wieczorem 22 listopada 2008.

i na koniec mapka z zakrywaną gwiazdą (zaznaczoną krzyżykiem):

Zakrywana gwiazda, o jasności 7,7 magnitudo, jest położona w gwiazdozbiorze Wodnika. Jej współrzędne (na epokę 2000.0): α = 23h 7m 24s, δ = -11° 48′ 24″

Warunki obserwacji również będą bardzo dobre, ponieważ do zakrycia dojdzie niedługo po górowaniu gwiazdy (około godz. 19:00) na wysokości około 26° nad południowym horyzontem. Przewidywany czas zakrycia to tylko niewiele ponad 1 sekunda.

Dobrze przeprowadzone obserwacje (niestety wymagają teleskopu z prowadzeniem za ruchem nieba, tzw. służby czasu i nagrywania wszystkiego kamerą) pozwalają (przez porównanie czasu zakrycia w różnych miejscach) na wyznaczenie kszatłu profilu planetoidy oraz, przy dużej dozie szczęścia, wykryć ewentualne ksieżyce planetoid. Zaleca się obserwować zakrywaną gwiazdę na co najmniej minutę przed i po zakryciu.

Więcej szczegółów można się dowiedzieć klikając w linki umieszczone w bibliografii.