Gdy administrator założy Ci konto na WordPressie, zaloguj się na swoje konto oraz zmień swoje hasło. Na stopce portalu po prawej stronie znajduje się przycisk Zaloguj się. Gdy zalogujesz się na stronę, zobaczysz profil redaktora; znajdziesz tam wszystkie potrzebne Ci rzeczy oraz link do Kokpitu. Zapoznaj się ze wszystkimi podlinkowanymi plikami. Z kokpitu możesz przystąpić do tworzenia swojego artykułu.

Nowy artykuł

W Kokpicie po lewej stronie na panelu funkcji znajdziesz zakładkę Artykuły. Tam poprzez kliknięcie Dodaj nowy, możesz rozpocząć pracę nad swoim artykułem.

Po wybraniu tej opcji otworzy się nam szablon nowego wpisu.

Tytuł i treść

Zaplanuj rozkład tekstu i podział artykułu. Przemyśl dokładnie tytuł i pierwszy akapit, ponieważ to one mają zachęcić czytelnika do dalszej lektury. Zaleca się, aby w każdym artykule były co najmniej dwie różne grafiki: jedna jako tło nagłówka (jednocześnie zwykle jest to obrazek wyróżniający) oraz jedna jako przerywnik w tekście, znajdujący się mniej więcej w połowie treści. Najlepiej jest zacząć od wprowadzenia tytułu. Dzięki temu, kiedy automatycznie będzie się tworzył link do artykułu, będzie on już zawierał tytuł. Wprowadzenie podtytułu nie jest konieczne. Jeśli go nie będzie, w jego miejscu wyświetli się kategoria, do której przyporządkujemy artykuł, ale o niej za chwilę. Największe, puste pole na ekranie to właśnie miejsce na twój nowy artykuł.

Zdjęcia i grafiki w tekście

Jeśli chcemy wstawić grafikę w wybrane miejsce w tekście, stawiamy tam kursor, a następnie klikamy w przycisk ’Dodaj medium’ znajdujące się po lewej stronie nad paskiem narzędzi do edycji tekstu. Otworzy nam się wtedy biblioteka. Najprostszym sposobem na upload obrazków jest przeciągnięcie pliku, który mamy na komputerze i upuszczenie go do biblioteki.

Po załadowaniu grafiki, po prawej stronie pojawi się menu. Obowiązkowymi polami do wypełniania są Tekst alternatywny, Podpis, Credit oraz Credit URL.

  • Tekst alternatywny to tekst, który zastępuje zdjęcia dla osób niewidomych, bądź potrzebujących tego rodzaju dostosować, więcej o nim w poradniku.
  • Podpis to najprościej opis zdjęcia, zamieść go, aby czytelnik wiedział, dlaczego zdecydowałeś się zamieścić dane zdjęcie w artykule.
  • Credit to nazwa autora, bądź firmy, od których pochodzi dane zdjęcie np. 'NASA/Caltech’.
  • Credit URL to link do strony, z którego pochodzi wrzucane zdjęcie.

   

Jeśli już wszystko gotowe, to możemy kliknąć przycisk „wstaw do wpisu” i zdjęcie pojawi się w tekście.

Więcej kafelków Artykuł wytrzyma!

TytułWpisz tytuł artykułu
SourcesUzupełnij źródła artykułu, najlepiej w formie: Strona: Autor; Tytuł
KategorieWybierz tylko jedną kategorię
TagiDodaj odpowiednie tagi (wedle uznania), które opisują artykuł. Pomagają one przy wyszukiwaniu i sugerowaniu podobnych artykułów oraz ułatwiają znalezienie podobnych newsów czytelnikowi – wystarczy kliknąć odpowiedni tag
Obrazek wyróżniającyUstaw obrazek, który ma być widoczny, gdy artykuły zostają opublikowane na naszym portalu. Załączenie tego obrazka warunkuje czy będzie on dodany do Karuzeli, czyli tego obiektu na stronie, w której pojawiają się i zmieniają 4 najnowsze artykuły
Tło nagłówkaUstaw obrazek w tle, który będzie widoczny na górze po wejściu w konkretny artykuł
ZajawkaStandardowo jako wprowadzenie na stronie głównej widać kilkaset znaków tekstu. Jeżeli chcesz napisać osobny tekst, to jest to właściwe miejsce. Można je zostawić puste, wtedy jako zajawkę automatycznie uznane jest pierwsze kilka zdań artykułu
Opublikuj/Zapisz do przegląduW tym okienku możesz zapisać zmiany w szkicu artykułu, zapisać do przeglądu (dla początkujących redaktorów) lub go opublikować. Jeżeli nie masz jeszcze doświadczenia, dysponujesz uprawnieniami Współtwórcy, to nie możesz jeszcze samodzielnie publikować, pokazuje Ci się właśnie zapisz do przeglądu – zaznaczasz wtedy, że artykuł jest ukończony i czekasz na akceptację Redaktora. Wymaganym jest też napisanie na kanale #artykuły_do_sprawdzenia Discorda redakcji, że Twój artykuł czeka na sprawdzenie.  Dodatkowo, jeżeli Twój artykuł jest newsem, załącz w swojej wiadomości dopisek (news) – zostanie on wtedy sprawdzony szybciej
PozostałeZostaw domyślnie, ignoruj

Sprawdzenie poprawności artykułu

Dla ułatwienia pracy Korekty oraz zachowania ludzkiej przyzwoitości proponujemy sprawdzenie swojego tekstu w programie do sprawdzania gramatyki, stylu i pisowni np. LanguageTool albo Grammarly. Można również ich wtyczki dodać do swojej przeglądarki, są one wspierane przez WordPress. Niedawno został wprowadzony automatyczny system korekty, zachęcamy do korzystania. Funkcja ’Sprawdź’ znajduje się zaraz obok opublikuj/zapisz do przeglądu/zaplanuj. Sprawdza wszystkie najbardziej podstawowe błędy i wypisuje, co należy poprawić.

 

Wzory matematyczne

Gdy chcemy do naszego artykułu wprowadzić wzory matematyczne musimy skorzystać z LaTeXa – odsyłam do szybkiego poradnika LaTeXa.

Twój profil

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, możesz uzupełnić swój profil. W tym celu wejdź w Kokpicie w zakładkę Profil i uzupełnij informacje o sobie: zdjęcie, krótki biogram oraz linki do portali społecznościowych. Podane informacje wyświetlane będą pod każdym twoim artykułem. Polecamy również spersonalizowanie wyglądu Kokpitu.