Gdy administrator założy Ci konto na WordPressie, otrzymasz na wcześniej podanego maila link aktywacyjny. Aktywuj swoje konto oraz zmień swoje hasło. Na stopce portalu po prawej stronie znajduje się przycisk Zaloguj się. Gdy zalogujesz się na stronę, zobaczysz profil redaktora; znajdziesz tam wszystkie potrzebne Ci rzeczy oraz link do Kokpitu. W tym miejscu możesz przystąpić do tworzenia swojego artykułu.
Twój profil
Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, zanim przejdziesz dalej, możesz uzupełnić swój profil. W tym celu wejdź w Kokpicie w zakładkę Profil i uzupełnij informacje o sobie: zdjęcie, krótki biogram oraz linki do portali społecznościowych. Podane informacje wyświetlane będą pod każdym twoim artykułem. Polecamy również spersonalizowanie wyglądu Kokpitu.
Nowy artykuł
W Kokpicie po lewej stronie na panelu funkcji znajdziesz zakładkę Wpisy. Tam poprzez kliknięcie Dodaj nowy, możesz rozpocząć pracę nad swoim artykułem. Jeżeli po raz pierwszy pracujesz na WordPressie, odsyłam do AstroNETu dla zielonych autorstwa Anny Wizerkaniuk. Jako zaawansowany już w WordPressie autor polecam sprawdzenie poniższej checklisty, czy aby na pewno wszystko zostało poprawnie dodane i uzupełnione:
Tytuł | Wpisz tytuł artykułu |
Sources | Uzupełnij źródła artykułu, najlepiej w formie: Strona: Autor; Tytuł |
Kategorie | Wybierz tylko jedną kategorię |
Tagi | Dodaj odpowiednie tagi (wedle uznania), które opisują artykuł. Pomagają one przy wyszukiwaniu i sugerowaniu podobnych artykułów oraz ułatwiają znalezienie podobnych newsów czytelnikowi – wystarczy kliknąć odpowiedni tag |
Obrazek wyróżniający | Ustaw obrazek, który ma być widoczny, gdy artykuły zostają opublikowane na naszym portalu. Załączenie tego obrazka warunkuje czy będzie on dodany do Karuzeli, czyli tego obiektu na stronie, w której pojawiają się i zmieniają 4 najnowsze artykuły |
Tło nagłówka | Ustaw obrazek w tle, który będzie widoczny na górze po wejściu w konkretny artykuł |
Zajawka | Standardowo jako wprowadzenie na stronie głównej widać kilkaset znaków tekstu. Jeżeli chcesz napisać osobny tekst, to jest to właściwe miejsce. Można je zostawić puste, wtedy jako zajawkę automatycznie uznane jest pierwsze kilka zdań artykułu |
Opublikuj/Zapisz do przeglądu | W tym okienku możesz zapisać zmiany w szkicu artykułu, zapisać do przeglądu (dla początkujących redaktorów) lub go opublikować. Jeżeli nie masz jeszcze doświadczenia, dysponujesz uprawnieniami Współtwórcy, to nie możesz jeszcze samodzielnie publikować, pokazuje Ci się właśnie zapisz do przeglądu – zaznaczasz wtedy, że artykuł jest ukończony i czekasz na akceptację Redaktora. Wymaganym jest też napisanie na kanale #artykuły_do_sprawdzenia Discorda redakcji, że Twój artykuł czeka na sprawdzenie. Dodatkowo, jeżeli Twój artykuł jest newsem, załącz w swojej wiadomości dopisek (news) – zostanie on wtedy sprawdzony szybciej |
Pozostałe | Zostaw domyślnie, ignoruj |
Treść artykułu
Zaplanuj rozkład tekstu i podział artykułu. Przemyśl dokładnie tytuł i pierwszy akapit, ponieważ to one mają zachęcić czytelnika do dalszej lektury. Zaleca się, aby w każdym artykule były co najmniej dwie różne grafiki: jedna jako tło nagłówka (jednocześnie zwykle jest to obrazek wyróżniający) oraz jedna jako przerywnik w tekście, znajdujący się mniej więcej w połowie treści.
Sprawdzenie poprawności artykułu
Dla ułatwienia pracy Korekty oraz zachowania ludzkiej przyzwoitości proponujemy sprawdzenie swojego tekstu w programie do sprawdzania gramatyki, stylu i pisowni np. LanguageTool albo Grammarly. Można również ich wtyczki dodać do swojej przeglądarki, są one wspierane przez WordPress.
Wzory matematyczne
Gdy chcemy do naszego artykułu wprowadzić wzory matematyczne musimy skorzystać z LaTeXa – odsyłam do szybkiego poradnika LaTeXa.