Krok 0. Wybór artykułu bądź tematu

Jest kilka form artykułów, które możesz przygotować. Najprostszą, zalecaną na początek twojej kariery formą artykułu będzie tłumaczenie newsa. Taki news możesz wybrać samodzielnie ze stron takich jak nasa.gov, esa.int, space.com itd. lub, jeżeli masz dostęp do Discorda Redakcji, na kanale #propozycje_newsów możesz wybrać jedną z wysyłanych tam propozycji. Bardziej zaawansowanych redaktorów zachęcamy do brania udziału w seriach, o obecnie dostępnych są informacje na Discordzie. Najtrudniejszą kategorią są artykuły autorskie, wymagające dużej ilości własnej wiedzy; są w całości pisane przez Ciebie. Nie zalecamy rozpoczynania od nich swojej kariery w Redakcji.

Krok 1. Przygotowanie

Przeczytaj dokładnie i ze zrozumieniem swoje źródła – artykuł bądź artykuły dotyczące tematu, o którym chcesz napisać. Jeżeli zawierają pojęcia dla Ciebie niejasne lub niezrozumiałe, postaraj się poszukać dodatkowych informacji na ich temat. W razie problemów możesz skontaktować się z kimś z Redakcji; najprostszą formą komunikacji jest kanał ogólny Discorda Redakcji.

Krok 2. Treść artykułu

Zaplanuj rozkład tekstu i podział artykułu. Przemyśl dokładnie tytuł i pierwszy akapit, ponieważ to one mają zachęcić czytelnika do dalszej lektury. Jeśli redagujesz news, na podstawie informacji zawartych w tekstach źródłowych zredaguj artykuł (staraj się pisać własnymi słowami, nie bój się przestawiać akapitów, a nawet omijać niektórych fragmentów. Jeśli piszesz artykuł popularnonaukowy na podstawie Twojego referatu, postaraj się przenieść Twoje słowa na papier przy zachowaniu formuły pracy popularnonaukowej. Jeżeli w artykule używasz mało znanego terminu lub skrótu, nie zapomnij go wyjaśnić. Przeczytaj jeszcze raz cały swój artykuł. Staraj się dbać o styl i składnię. Artykuł powinien być nie tylko poprawny merytorycznie, ale również poprawnie napisany. Powinno się go czytać łatwo, ze zrozumieniem i przede wszystkim z przyjemnością. Artykuły umieszczane na naszym portalu zaliczają się do literatury popularnonaukowej.

Krok 3. Multimedia

Poszukaj zdjęć na dany temat (przeciętna ilość grafik to 2). Przetłumacz opisy do zdjęć zamieszczonych w artykule. Pamiętaj o podaniu źródeł grafik oraz dodaniu tekstu alternatywnego. Do artykułu dodać możesz również inne multimedia, takie jak gify czy filmy z YouTube. Upewnij się, że multimedia są na licencji, która pozwala na udostępnienie ich na naszym portalu.

Wszystkie czynności, jakie musisz wykonać, są spisane w Technicznym poradniku nowego redaktora, zapraszamy do zapoznania się z nim. 

Czego unikać przy pisaniu artykułów?

  • tłumaczenia artykułów źródłowych słowo w słowo,
  • przytaczania długich wypowiedzi naukowców, które często są cytowane w anglojęzycznych artykułach (warto w takiej sytuacji streścić najważniejsze informacje zawarte w wypowiedzi lub po prostu je pominąć),
  • anglicyzmów, kalek językowych,
  • błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.

Podsumowanie

W pisaniu newsów ważne jest, aby zrobić to sprawnie i w miarę możliwości jak najszybciej. Zależy nam na tym, aby newsy pojawiające się na portalu AstroNET były rzeczywiście newsami i w chwili ich publikacji nie traciły na swojej aktualności. Artykułów popularnonaukowych zazwyczaj nie dotyczy taki pośpiech.

Twoje artykuły są sprawdzane pod względem merytorycznym i stylistycznym przez Korektę, a następnie zamieszczane na stronie. Gdy zakończysz „okres próbny”, otrzymasz możliwość samodzielnej publikacji. AstroNET jest stworzony również dla Ciebie, by dać Ci szansę na rozwój i zdobycie doświadczenia. My, jako Redakcja, służymy Ci radą i pomocą. W razie jakichkolwiek problemów, czy to z samym tłumaczeniem, czy ze zrozumieniem mniej znanych terminów, możesz do nas śmiało pisać, a my postaramy się Ci pomóc.