Pod gwiazdami. Przewodnik po nocnym niebie to nowa pozycja wśród poradników dla obserwatorów nocnego nieba, wydana przez National Geographic. Autorem jej jest Andrew Fazekas – pisarz i felietonista kolumny StarStruck, znany jako The Night Sky Guy. Jako zapalony obserwator, członek organizacji Astronomers Withour Borders (z ang. Astronomowie bez granic), Fazekas stworzył książkę, która może nie tylko pomóc osobom rozpoczynającym swoją przygodę z obserwacjami nocnego nieba, ale także zachęcić do poszerzenia swojej wiedzy w różnych dziedzinach astronomii.

Książka Pod gwiazdami została zredagowana w przemyślany sposób. Zanim dowiemy się kiedy i przy użyciu jakiego sprzętu najlepiej obserwować poszczególne obiekty, zostaniemy zaznajomieni z podstawowymi zagadnieniami, takimi jak współrzędne wykorzystywane do określania położenia gwiazd, skalą jasności i co z nią ma wspólnego zanieczyszczenie światłem, o którym to poza środowiskiem astronomicznym nie za wiele się mówi.

Dalej można przeczytać o atmosferze Ziemi, obiektach w Układzie Słonecznym: Słońcu, Księżycu, planetach, kometach i meteorach, oraz obiektach głębokiego nieba. Prócz krótkiego przedstawienia obiektu i wskazówek, kiedy i w jaki sposób najlepiej go obserwować, autor zamieścił informacje m.in. o jego powstaniu czy historii obserwacji. Dodatkowo na marginesach są spisane ciekawostki, np. o poszukiwaniu Wulkana czy o tym jak na przestrzeni wieków ludzie wyobrażali sobie wygląd Saturna.

Przewodnik po nocnym niebie zawiera także podstawowe informacje na temat klasyfikacji widmowej gwiazd, ich stadiów ewolucji, rodzajów mgławic czy początku Wszechświata.

Czymże jednak jest przewodnik dla obserwatorów bez przedstawienia gwiazdozbiorów, które możemy zobaczyć na nocnym niebie? W książce znajdziemy opisy gwiazdozbiorów nieba północnego. Zostały one podzielone według pór roku, zgodnie z tym, kiedy najlepiej jest je obserwować. Każda pora roku zaczyna się mapą nieba z widocznymi gwiazdozbiorami w tym okresie, gwiazdami i niektórymi obiektami głębokiego nieba. Dodatkowo została zamieszczona druga mapa przedstawiająca to samo niebo, ale w wersji uproszczonej, gdzie zaznaczono tylko najjaśniejsze gwiazdy poszczególnych konstelacji, a także asteryzmy – np. Wielki Wóz, który jest częścią gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy.

Prócz krótkiego opisu każdej konstelacji, dołączono mapę samego gwiazdozbioru, na którą zostały naniesione nazwy gwiazd oraz co ciekawsze obiekty. Są one dokładniejsze niż mapy nieba dla danych pór roku, co znacznie ułatwia obserwacje, jeśli nie posiadamy atlasu nieba. W zależności od gwiazdozbioru można także znaleźć informacje o mitologicznym pochodzeniu nazwy czy choćby o najjaśniejszych gwiazdach: jakie mają kolory, jasność oraz w jakiej odległości się znajdują.

Andrew Fazekas stworzył książkę, z którą bez wątpienia powinien zapoznać się początkujący obserwator nocnego nieba. Przystępny język i dużo ciekawostek sprawiają, że pozycję czyta się szybko i przyjemnie, a wiele ilustracji jeszcze bardziej zachęca do poznania tego, co skrywa przed nami nocne niebo.

National Geographic