Prawie każdy zastanawiał się kiedyś, jak właściwie powstał otaczający nas Wszechświat. Z pomocą przychodziły szczątkowe artykuły popularnonaukowe oraz poszczególne publikacje, jednakże po dokładniejsze informacje trzeba było sięgnąć do podręczników podających tylko suche dane. Z tego powodu wielu ludzi z ogromnym hukiem odbiło się od tak interesującego zagadnienia, jakim jest proces powstawania Wszechświata, planet oraz życia na Ziemi. Ostatnimi czasy sytuacja ulega poprawie, ponieważ powstaje coraz więcej książek próbujących przedstawić tę tematykę ciekawiej. Jedną z nich jest właśnie Wszechświat krok po kroku Łukasza Lamży, w której autor zręcznie połączył szczegółowe informacje z interesującym i przystępnym sposobem prowadzenia narracji.

Autor przeprowadza czytelnika od powstania Wszechświata poprzez formowanie się galaktyk, gwiazd, planet, a kończąc na powstaniu mikroorganizmów żyjących na Ziemi. Tłumaczy przy tym zjawiska zachodzące w Kosmosie oraz przyczyny powstania danych formacji, które możemy obserwować na nocnym niebie. Treść jest zaskakująco przystępna nawet dla osób, które nigdy nie interesowały się astronomią. Przejrzysty tekst urozmaicony jest prostymi, aczkolwiek przyjemnymi dla oka ilustracjami ułatwiającymi zrozumienie danego zagadnienia. Zdawać by się mogło, że nie jest możliwym ujęcie na 300 stronach tak wielu mocno różniących się od siebie zagadnień, jednakże autor opracował własny, spójny system poruszania się po książce. Nie będę ukrywał, że w tym przypadku jest to system genialny. Publikacja podzielona jest na trzy główne segmenty: Kosmos, Planety oraz Życie, w których wyróżnione są poszczególne rozdziały oznaczane skrótem od epizodu oraz numeru rozdziału (na przykład K1). Sam twórca na początku poleca podchodzenie do książki na trzy sposoby, zależnie od posiadanej wiedzy. Dla ludzi mniej zaznajomionych z tematyką jest to rada nad wyraz cenna, ponieważ ilość danych i informacji na każdej stronie jest dosyć duża.

Niestety, nie obyło się bez zgrzytów. Wyżej wspomniany system nawigacji po treści, jakkolwiek wygodny, podany jest w sposób wytrącający z rytmu. Co chwila w tekście pojawiają się zwroty typu „o tym w rozdziale x”. Można sobie wyobrazić, jaki chaos zapanowałby w książce bez takich metod, jednakże już po 100 stronach było to uciążliwe. Drugim mankamentem książki jest fakt, że pomimo bardzo ciekawej treści, przystępnego słownictwa oraz przyjemnego sposobu pisania, czyta się ją dosyć ciężko. Jest to jedno z tych dzieł, w którym po przeczytaniu strony mamy problem z przypomnieniem sobie, o czym właściwie przed chwilą czytaliśmy.

Wszechświat krok po kroku zdecydowanie jest książką godną polecenia. Dla początkujących astronomów może stanowić bardzo dobry start w kierunku historii Kosmosu, a starzy wyjadacze mogą odkryć nowe spojrzenia na nurtujące ich zagadnienia i przypomnieć sobie dawno zapomniane fascynujące szczegóły. Prosty język i przejrzysta treść tym bardziej przyciągną do niej ludzi, którzy mieli niewiele wspólnego z astronomią. Pomimo kilku drobnych problemów z utrzymaniem uwagi czytelnika, jest to książka warta przeczytania. Ba! Dla każdego zainteresowanego tym tematem powinna to być pozycja obowiązkowa. Być może wciągnie ona kolejnych w obserwację, jak ujął to autor, „aktu radosnej, artystycznej kreatywności”.

Tytuł: Wszechświat krok po kroku
Autor: Łukasz Lamża
Wydawca: Copernicus Center Press
Stron: 312
Data wydania: 05.10.2017

Dziękujemy wydawnictwu CC Press za udostępnienie książki do recenzji!

Jan Nowosielski