Miliardy lat temu olbrzymia kosmiczna skała uderzyła w Marsa i stworzyła szeroki na półtora tysiąca kilometrów krater, zwany obecnie basenem uderzeniowym Isidis. Kolejne, mniejsze uderzenie skał z kosmosu wewnątrz basenu spowodowało powstanie krateru Jezero. Takie skumulowanie uderzeń zmieniło krajobraz okolicy, który według naukowców mógł kiedyś być przyjazny dla życia. Już niebawem łazik Perseverance NASA zacznie badać ten obszar.

Zróżnicowany krajobraz

Na podstawie posiadanych zdjęć naukowcy uważają, że krater Jezero był niegdyś domem dla bujnej delty rzeki. Delty tworzą się, gdy rzeki wpływają i zrzucają osad do stosunkowo spokojnych, większych zbiorników wodnych – takich jak jeziora i oceany.

Kiedy Mars był jeszcze młody, krater Jezero był domem dla głębokiego na 500 metrów jeziora. Naukowcy uważają, że to miejsce prawdopodobnie zasilało sieć rzek, dzięki czemu było to doskonałe miejsce dla rozwoju życia na Czerwonej Planecie.

Krater Jezero był kiedyś domem dla delty rzeki, co wraz z możliwością znalezienia śladów obcego życia skłoniły NASA do wybrania tego miejsca dla lądowania łazika Perseverance.

I dlatego NASA postanowiła to zbadać. Koncept trwałego zbiornika wodnego na Marsie wystarczył, aby przekonać astronomów do wybrania krateru Jezero jako miejsca lądowania łazika Perseverance NASA, a także jego towarzysza, helikoptera Ingenuity.

Krater Jezero – nazwany na cześć małego miasteczka Jezero w Bośni – rozciąga się na około 45 kilometrów, dając łazikowi dużo miejsca do wędrowania.

Perseverance to łazik wielkości samochodu, zaprojektowany do scharakteryzowania geologii Marsa. Po drodze będzie szukać śladów życia – a konkretnie drobnoustrojów – i zbierać próbki gleby i skał, które ostatecznie zostaną wysłane z powrotem na Ziemię w celu dalszych badań w światowej klasy laboratoriach.

Delta płynącej rzeki

W 2015 roku badania opublikowane w Journal of Geophysical Research: Planets wykazały, że wyschnięty krater Jezero był zapełniony wodą aż dwukrotnie w przeszłości Marsa.

Naukowcy wykorzystali obserwacje satelitarne do przeprowadzenia analizy, w której prześledzili różnorodne minerały z marsjańskiego zlewiska aż do ich pierwotnego źródła w górnym biegu rzeki.

Co ciekawe, analiza zespołu wykazała, że ​​krater Jezero był zalany w dwóch oddzielnych okresach, zanim woda wyschła około 3,5 miliarda lat temu. W pewnym momencie poziom wody był prawdopodobnie tak wysoki, że woda ​​rozlała się po ścianach krateru. Wiele artykułów od tamtej pory potwierdziło te ustalenia.

NASA chce zbadać skały w centrum delty, gdzie głębokość wody była największa. Błotniste osady mogą zachować ślady materii organicznej.