21 czerwca Mars zbliżył się do Ziemi na odległość 68 milionów kilometrów. Okazję tę wykorzystał Teleskop Kosmiczny.

Teleskop Hubble’a jest na orbicie od 1990 roku. W tym czasie Mars nigdy nie był tak blisko Ziemi jak teraz. W związku z tym zdjęcia wykonane pod koniec czerwca mają wyjątkową jakość i widać na nich najwięcej szczegółów. Są to najlepsze fotografie Czerwonej Planety, jakie kiedykolwiek wykonano z okolic Ziemi. Można na nich rozróżnić szczegóły o rozmiarach 16 kilometrów.

Na załączonej fotografii widać wiele zjawisk atmosferycznych odbywających się właśnie na powierzchni naszego kosmicznego sąsiada. Najlepiej widoczne są dwie burze. Jedna z nich ma miejsce ponad północnym biegunem Marsa (na zdjęciu – na górze), druga – na północnym skraju uderzeniowego zbiornika zwanego Hellas (na dole po prawej).

Obserwacje wykonane przez HST będą wykorzystywane do analizy możliwych miejsc lądowań przyszłych misji marsjańskich. W tym celu przeanalizowane zostaną warunki terenowe i pogodowe panujące w różnych częściach Marsa.