Grupa nienazwanych kraterów na południowej półkuli Marsa to pierwsze rzecz, którą obejrzeli uczniowie szkół w USA, dzięki systemowi kamer znajdujących się na pokładzie sondy Mars Odyssey.

Zdjęcia owych kraterów to początek programu edukacyjnego Mars Student Imaging Projekt, fundowanego przez NASA i Jet Propulsion Laboratory (JPL) oraz zarządzanego przez Mars Education Program w Arizona State University w Tempe. Projekt ten daje tysiącom uczniów, w wieku od pięciu do dwunastu lat, możliwość prawdziwej eksploracji czerwonego globu, przy użyciu kamery sondy Mars Odyssey, rejestrującej Marsa w świetle widzialnym.

To było niesamowite patrzeć na ich twarze. Naprawdę rozumieli i doceniali to co robili i to, że byli pierwszymi ludźmi na Ziemi, którzy mogli obejrzeć tak wspaniałe zakątki Czerwonego Globu” – powiedział dr Philip Christensen, głównodowodzący systemem kamer w Arizona State University. Projekt obserwacji Mars kamerami sondy Odyssey został zainicjowany właśnie przez Christensena, który pragnął dać szansę uczniom we współuczestniczeniu w nietypowej eksploracji Marsa.

Grupa uczniów ze szkoły Olympia School District w centrum Illinois odwiedziła centrum dowodzenia w Arizonie i przyglądała się przesyłaniu komend do pokładowych kamer Mars Odyssey. Chociaż to naukowcy wciskali klawisze, komendy, które nakazały kamerze sondy wykonać zdjęcia marsjańskiej powierzchni w świetle widzialnym, były podawane przez uczniów, którzy wybierali obszar Marsa poddawany obserwacjom.

Grupa nienazwanych kraterów na południowej półkuli Marsa, którą zaobserwowali uczniowie w ramach projektu Mars Student Imaging Projekt w Arizona State University w Tempe w centrum dowodzenia kamerami sondy Mars Odyssey.

Później uczniowie patrzyli jak dane powracają z sondy i tworzą na ekranie obraz. Zdjęcie, które przedstawia nienazwane dotąd kratery leżące w miejscu o długości 8 stopni południowej długości marsjańskiej i 337 stopni zachodniej szerokości, to najdokładniejszy obraz tego obszaru jaki kiedykolwiek uchwycono.

To było fantastyczne” – powiedziała entuzjastycznie trzynastoletnia Lisa Behrens zaraz po tym, jak zdjęcie zostało załadowane. – „Zanim obraz się pojawił, czekaliśmy na niego trzy, cztery miesiące! Nie możemy się doczekać aby zacząć analizę zdjęcia„.

Po otrzymaniu danych, uczniowie próbowali na podstawie zdjęcia dowiedzieć się czegoś nowego na temat geografii Marsa. Główny krater na obrazku to najwidoczniej stosunkowo młody krater z ostrymi zboczami.

Uczniowie zyskali dzięki wizyci więcej niż tylko nowy obraz Marsa, udało im się rozwinąć entuzjazm w stosunku do nauki.

Nie chcieli przestać!” – komentuje koordynator ze szkoły Olympia Fred Shears, który towarzyszył uczniom podczas wycieczki. – „Pragnęli zostać dłużej, aby studiować Marsa. Byłem zdziwiony, kiedy chcieli przyjść do szkoły wcześniej, aby pracować w programie Powerpoint nad prezentacją wyników swoich badań„.

Cały program Mars Student Imaging Project jest świetny. To coś o czym zawsze marzyłem będąc dzieckiem

Autor

Zbigniew Artemiuk

Komentarze

  1. torcik    

    To bardzo obiecujące 😉 — Powinno sie zachęcać młodych ludzi wieloma dyscyplinami -to może czesć zamiast wina pod dyskoteką wybrała by coś innego;)

  2. zbychu    

    Tez jestem za — Ja tez uwazam ze to swietny pomysl i chociaz wiadomo ze w Polsce czegos takiego nie mozna zorganizowac z braku funduszy mozna byloby np. zainteresowac uczniow obserwacjami albo czymkoliwek zwiazanym z nauka czemu poswiecili by czas. Wtedy nie musieli by sie zastanawiac co zrobic z wolnym czasem (gdyz on wypelniony bylby przez obserwcjne itp.) i nie przychodzilyby na mysl jakies glupie mysli.

Komentarze są zablokowane.