Biegunowa orbita europejskiej sondy Mars Express, która od 25 grudnia krąży wokół Czerwonej Planety jest już prawie taka, jaka została dla misji zaplanowana. Rozpoczęte zostały więc badania naukowe, a na Ziemię przybyło pierwsze precyzyjne zdjęcie powierzchni Marsa.

Chociaż siedem instrumentów naukowych na pokładzie Mars Express wciąż przechodzi jeszcze przez fazę kalibracji, to i tak dane przez nie przesłane są fascynujące.

Pierwsze piękne, stereoskopowe zdjęcie wykonane zostało 14 stycznia z wysokości 275 kilometrów przez High Resolution Stereo Camera (HRSC, Aparat Stereofotograficzny Wysokiej Rozdzielczości).

Ukazuje ono fragment długiego na 1700 kilometrów i szerokiego na 65 kilometrów obserwowanego obszaru przecinającego Wielki Kanion Marsjański czyli Dolinę Marinerów (mapka w lewym górnym narożniku). To pierwsze zdjęcie o tej rozdzielczości wykonane przez Mars Express w kolorze i w trzech wymiarach.

Na samym dole zdjęcie przedstawiono ten sam obszar z perspektywy nisko lecącego samolotu. Obraz ten wygenerowano komputerowo na podstawie danych zebranych z orbity. Zobaczyć można teren, na kształt którego wpływ miała erozja wodna. Wypłukane zostały miliony metrów sześciennych skał i powstały grzbiety górskie, doliny i płaskowyże.