Niebo widziane z Ziemi wydaje się być niezmienne i stabilne. Powolne zmiany położenia gwiazd i planet na sferze niebieskiej, sprawiają, że nie dostrzegamy, jak szybko porusza się wszystko wokół. Dopiero spojrzenie z bliska pozwala dostrzec ruch otaczających nas ciał. Na poniższej sekwencji zdjęć ujętej w okresie 15 minut bardzo dobrze widać wzajemny ruch Enceladusa i sondy Cassini.

Enceladus

Cassini obserwował Enceladusa przez wiele lat, zwracając uwagę głównie na region bieguna południowego i materiał wyrzucany z kriowulkanów. Zmieniające się punkty widzenia dają naukowcom różne informacje, z których mogli oni złożyć unikalną animację przelotu sondy.

Filmik składa się z sześciu fotografii wykonanych przez sondę 1. sierpnia 2017 roku, przy użyciu filtrów przepuszczających podczerwień, zieleń i ultrafiolet.

Obraz został uzyskany z odległości około 181 tysięcy kilometrów od księżyca Saturna. Jeden piksel odpowiada jednemu kilometrowi kwadratowemu w rzeczywistości. Widać na nim również tak zwane „tygrysie pasy”. Są to struktury przypominające ziemskie grzbiety oceaniczne.

Misja Cassini była wspólnym projektem trzech agencji kosmicznych: NASA, ESA ( European Space Agency) oraz ISA (Italian Space Agency). Obie kamery znajdujące się na jego pokładzie były zaprojektowane i zmontowane w Jet Propulsion Laboratory, zarządzającym całą misją.

Maria Puciata-Mroczynska