Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA, F. Ferraro et al.

O obiekcie:

M75 to kolejna gromada kulista z katalogu Messiera znajdująca się w gwiazdozbiorze Strzelca. Była ona obserwowana przez Charlesa Messiera w 1780 r., jednak z odkryciem uprzedził go o miesiąc Pierre Méchain.

Gromada M75 jest najbardziej skoncentrowanym obiektem tego typu w katalogu Messiera. Większość z 400 tysięcy gwiazd gromady znajduje się w jej jądrze. Głównie z tego powodu, jak i dużej odległości od Ziemi, ok. 67 500 lat świetlnych, wymagane są duże teleskopy, by zaobserwować pojedyncze gwiazdy. Co ciekawe, M75 jest jedną z najodleglejszych gromad w katalogu. Znajduje się w odległości 47 600 lat świetlnych od centrum Drogi Mlecznej. Dalej znajduje się tylko gromada M54, która nie należy do naszej galaktyki.

W 2018 roku została opublikowana praca naukowa dotycząca hipotezy, według której gromada M75 miałaby być częścią „Gaia Sausage” – pozostałości po galaktyce karłowatej Sausage (ang. kiełbasa/parówka). Galaktyka ta miała się zderzyć z Drogą Mleczną około 8-11 miliardów lat temu, w wyniku czego nasza galaktyka przejęła M75, a także inne gromady: M2, M56, M79, NGC 1851, NGC 2298 oraz NGC 5286.

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Jasność: 8,5m
  • Gwiazdozbiór: Strzelec
  • Deklinacja: -21o 55′ 20,14″
  • Rektascensja: 20h 06m 04,84s
  • Rozmiar kątowy: 6,8′

Gromadę M75 można obserwować przez lornetkę lub mały teleskop, jednak wtedy będzie wyglądem przypominała gwiazdę. By zobaczyć poszczególne gwiazdy, lepiej skorzystać z większego sprzętu. M75 najlepiej obserwować w sierpniu na początku nocy.

M75 znajduje się na granicy gwiazdozbiorów Strzelca i Koziorożca. Można próbować ją odnaleźć kierując się od θ Cap w Koziorożcu do Nunki – σ Sgr w Strzelcu. Gromada znajduje się mniej więcej w połowie odległości między tymi gwiazdami.