Przez 12 lat działalności Kosmicznego Telekopu Hubble’a, niektóre z jego słynnych zdjęć weszły na stałe do kultury światowej. Dlatego przy współudziale NASA powstał album „Dotknij Wszechświat” – „Touch the Universe: A NASA Braille Book of Astronomy„.

64 stronicowa książka przedstawia kolorowe zdjęcia planet, mgławic, gwiazd i galaktyk. Każde zdjęcie posiada odpowiednio dopasowaną teksturę, dzięki której można dotknąć kolory, kształty i inne detale obiektów kosmicznych. Każde z 14 zdjęć prezentowanych w albumie podpisane jest w alfabecie Braille’a. Autorzy mają nadzieję, że uda im się przybliżyć obiekty kosmiczne osobom z wadami wzroku.

Touch the Universe” to prawdziwa podróż w kosmos, którą czytelnicy zaczynają od oglądania Ziemi, planet, poprzez Mgławicę Pierścień i zdjęcia odległego Wszechświata – Deep Star Field North.

Autorami albumu są Noreen Grice i Bernhard Beck-Winchatz. Grice jest autorką tekstu oraz przetłumaczyła obrazy, a astronom Beck-Winchatz służył jako konsultant naukowy. Na zdjęciach zaznaczone są nie tylko kontury obiektów, ale również ich kolory. Inaczej zaznaczone są pierścienie, a inaczej strumienie gazu.

Autorce sugestiami służyli uczniowie Colorado School for the Deaf and Blind w Colorado Springs. Ostateczne wersje ilustracji zostały naniesione na metalowe płyty, na podstawie których wykonano potem plastikowe, trójwymiarowe strony, z których składa się książka.