University of Texas oraz Texas A&M University planują skonstruowanie urządzenia określanego przez nich mianem największego teleskopu świata.

Projektowany i budowany kosztem 400 milionów dolarów Giant Magellan Telescope ma zdaniem naukowców zbierać 70 razy tyle światła, co Hubble Space Telescope, wykonując przy tym dziesięciokrotnie wyraźniejsze zdjęcia.

Nowy instrument mógłby zostać umieszczony na szczycie Andes Mountains w Chile już w 2015 roku, pozwalając naukowcom obserwować najwcześniejsze formacje planet i galaktyk.

Biznesman George Mitchell zasilił finansowo na ten cel kwotą 1,25 miliona dolarów Texas A&M, swoją macierzystą uczelnię. Dodatkowe fundusze ma w ciągu kolejnych dwóch lat wygospodarować University of Texas w Austin, który posiada już McDonald Observatory w Zachodnim Teksasie.

W projekcie współuczestniczą także następujące uczelnie: Carnegie Institution of Washington, Harvard University, Smithsonian Astrophysical Observatory, Massachusetts Institute of Technology, University of Arizona oraz University of Michigan.

Uważam, że zrobienie czegoś dla Wydziału Fizyki może pomóc podnieść wizerunek uniwersytetu, moim zdaniem to doskonałe pole do rozwoju, bowiem interesuje się tym wielu ludzi,” -powiedział Mitchell dla czwartkowego wydaniaHouston Chronicle. – „Zdołaliśmy wypracować dwustronną umowę niezwykłego rodzaju.

Sześć dużych luster teleskopu będzie otaczać jedno centralne, wszystkie one na pojedynczym montażu, który powstanie w Chile. Średnica powierzchni zbierającej światło bedzie dwukrotnie większa niż we wszystkich pracujących już teleskopach.