7 i 8 sierpnia w gimnazjum nr 13 w Dąbrowie Gorniczej zorganizowane zostało doroczne spotkanie obserwatorów Słońca. W gimnazjum mieści się Obserwatorium Astronomiczne przy Dąbrowskim Kole Miłośników Astronomii im. St. R. Brzostkiewicza. Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.

Po przywitaniu przybyłych przez organizatora, Dariusza Nelle, odbyła się seria prelekcji, pośród których nie zabrakło miejsca na historię Towarzystwa Obserwatorów Słońca oraz miejsca obecnego spotkania, które przedstawił obecny prezes Towarzystwa, Piotr Urbański.

Jeden z ciekawszych referatów wygłosiła prof. Maria Pańków.

Profesor Maria Pańków wygłasza referat na temat fizyki Słońca podczas spotkania obserwatorów Słońca 2004. Autorem zdjęcia jest Krzysztof Szatkowski.

Ponadto Krzysztof Szatkowski przedstawił prezentacje poświęconą przejściu Wenus przed tarczą Słońca oraz Europejskiemu programowi VT-2004.

Piotr Urbański opowiedział zgromadzonym o przebiegu rozwoju 23 Cyklu aktywności Słońca.

Rozmawiano także na temat planów uruchomienia na terenie szkoły Planetarium. Projekt przedsięwzięcia oraz informacje zaprezentował pracownik Planetarium Śląskiego.

Podczas dorocznego spotkania obserwatorów Słońca 2004 miał miejsce pokaz filmu z budowy obserwatorium w Gimnazjum nr 13 w Dąbrowie Górniczej. Autorem zdjęcia jest Krzysztof Szatkowski.

Jan Desselberger z radia Katowice opowiadał o astronomii.

Gdy za chmur wyszło Słonce, w małych grupach prowadzone były obserwacje plam na jego powierzchni. W tym celu uruchomiony został pod 3,5 metrową kopułą 50-centymetrowy teleskop systemu Cassegraina. Autorem zdjęcia jest Krzysztof Szatkowski.

Późnym popołudniem spotkanie przeniosło się do miejscowości Żarki Letnisko, gdzie w niedzielny poranek odbyło się spotkanie TOS.

Pamiątkowe zdjęcie na koniec zjazdu TOS w 2004 roku. Autorem fotografii jest Krzysztof Szatkowski.

Kolejne spotkanie już za rok.