Pod koniec grudnia 2004 Telewizja Polska rozpoczęła emisję nowego programu popularnonaukowego.

Nowy program, „Symulator Faktu” jest emitowany w środy o godzinie 16:00 w pierwszym programie TVP. Program prowadzą dwaj naukowcy – dr Stanisław Bajtlik, astrofizyk z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie i prof. Arkadiusz Orłowski – fizyk i informatyk. Chociaż program jest poświęcony nie tylko astronomii, ale nauce, technologii i wynalazkom w ogóle, to miłośnicy astronomii znajdą tutaj dla siebie wiele „smakowitych kąsków”. W pierszym odcinku zobaczyć i wysłuchać mogliśmy bardzo kompletnej opowieści o kometach, zaś w najnowszym, (wyemitowanym w dniu publikacji tego newsa) przedstawiono w sposób bardzo kompetentny problem ciemnej materii.

Mogliśmy się dowiedzieć, dlaczego tak ważne w tym zagadnieniu są neutrina i ich masa, gdzie szukać ciemnej materii i w jakiej formie oraz dlaczego pomysł polskiego astronoma, prof. Bohdana Paczyńskiego na jej poszukiwanie poprzez efekty soczewkowania grawitacyjnego okazał sie tak genialny.

Warto zaznaczyć, że sposób prowadzenia programu budzi żywe i pozytywne skojarzenia z bardzo popularną przed laty „Sondą” prowadzoną przez nieodżałowanych p. Kurka i Kamińskiego. Widać to szczególnie w entuzjazmie i fachowości z jaką prowadzący podchodzą do swojego zadania.

Tę pozycję w programie TV redakcja AstroNetu śmiało poleca swoim Czytelnikom. Więcej o „Symulatorze Faktu” przeczytać można na stronie TVP.

Leszek Błaszczyk

1. Ph

Brawo — Wlasnie takie programy uzasadniaja istnienie telewizji publicznej. Niestety stosunek programow edukacyjnych popularno naukowych i kulturalnych jest wciaz bardzo niski w odniesieniu do programow jakie mozna ogladac w telewizji komercyjnej. Dlatego tymbardziej cieszy, ze cos sie zmienia.

2. Gobo

Wszystko fajnie — Może powiecie że marudzę, super ze taki program powstal tylko szkoda że w porze malej oglądalności, mogli by go puścić o 17:30 zamiast bezsensownego „Klanu” 🙂

3. Filozof

Program rewelacyjny, tylko… — żeby go nie zawiesili po kilku miesiącach z powodu „małej oglądalności”.

Tak mi parę lat temu odpisano z TVP – Działu Programów Edukacyjnych, gdy wydrukowałem i wysłałem do nich petycję w sprawie programu „Gwiazdy świecą nocą”.
    I jeszcze poradzili mi, że jak mi się nie podoba jakość ich oferty programowej, to mogę sobie sprawić pakiet „Discovery”.
    Bez komentarza… 🙁

1. Scorus

Zawieszenie — Program jest bardzo rzeczowy i ciekawy, ale raczej nie ma szans, żeby się długo utrzymał na antenie naszej kochanej telewizji.

1. a.

racja — skonczy sie rok fizyki… skonczy sie i nadawanie 🙁

2. Jerzy

„……… poki ucho sie nie urwie” — w nawiazaniu do posta powyzej: apeluje a wlasciwie prosze z tego miejsca-nie pozostawiajmy bez odpowiedzi postow tej mlodziezy,ktora zadaje na pozor naiwne pytania.Te pytania sa naiwne tylko w ocenie zarozumialcow.Nie odtracajmy i nie zbywajmy mlodziez.Odpowiadajmy w miare prostym jezykiem.Zarazajmy ich astronomia ,bo ta infekcja nie powoduje dolegliwosci.Lowca np.komet musi byc lowca dusz wowczas jest godnym podziwu astronomem.Takim wzorcem jest napewno David H.Levy…
        Wreszcie wyrzucilem to z siebie,jest mi troszeczke lzej,niewiem na jak
        dlugo.Wlasciwie nosilem sie z zamiarem wyskrobania epistoly do redakcji,ale balem sie uslyszec NUDZIARZ wiec zrobilem to tutaj w bardzo okrojonej wersji,co wyjdzie mi na zdrowie bo ide napic sie jogurtu naturalnego.
        A co do tytulu wyjasniam;dopoty TV bedzie nadawala cos madrego….itd.
        Ucho wtym wypadku to powiem szczeze „jak mowi pan prezydent”-kasa.
        A moze sie myle ?!.

2. Jerzy

ale to prawda/i w ten sposob dorobolem sie we wlasnym tekscie dwu sprzecznosci/.

4. Andreas

Kiedy emitowany będzie ten program? — W programie telewizyjnym (teletext TVP1, http://www.tvp.pl/_repertuar/home.asp i Tele Magazyn)na 26 I 2005r. stoi, że o godzinie 16 na TVP1 emitują „Modę na sukces” (odc. 2414), co stoi w jawnej sprzeczności ze stroną http://ww2.tvp.pl/3565,20050119161799.strona

I co wy na to? Ja już jestem z tego cały głupi… 🙁
    Cieszę się, że taki program powstał, do tej pory mogłem je oglądać jedynie na programach niemieckich. Czyżby Telewizja Polska narobiła nam tylko smaku?

1. Leszek B.

26 stycznia, środa, 16:00 — – O tej porze w tym dniu. Faktycznie, jeden link podaje zły program. Mają bałagan w TVP, bo nie sadzę, żeby emisja programu został wstrzymana.

5. Janusz

Może nie będzie 26.01, ale w programie na 02.02 jest ! 🙂 — Witam.

Jak w temacie… a źródło to telemagazyn.com.pl

Pozdrawiam !!

6. Paweł

SF — zauważyłem że zamiast ”symulatora faktu” jest … moda na sukces

1. Leszek B.

Chyba był Małysz zamiast SF — Nie śledziłem w środę TV, ale wydaje mi się, że SF nie było, bo była relacja na żywo ze skoków narciarskich.

7. Filozof

Ja już dawno… — przekląłem poziom telewizji, a szczególnie politykę i skoki narciarskie.