18 lutego prof. dr hab. Grzegorz Wrochna został powołany na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej. Nominację nowemu prezesowi wręczył Wicepremier i Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosław Gowin. Wydarzyło się to tego samego dnia, którego łazik Perseverance wylądował na Marsie.

Prof. Grzegorz Wrochna

Nowy prezes POLSA urodził się 13 marca 1962 r. w Radomiu. W latach 1986–1991 pracował na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, współpracował z ośrodkami DESY w Hamburgu i CERN w Genewie. W latach 1991–1998 w CERN uczestniczył w projektowaniu i budowie eksperymentu CMS przy Wielkim Zderzaczu Hadronów LHC.

Od 1999 r. pracował w Instytucie Problemów Jądrowych, od 2006 jako dyrektor, wcześniej jako kierownik Laboratorium Aparatury Astrofizycznej. Był inicjatorem utworzenia Narodowego Centrum Badań Jądrowych w 2011 r. i jego dyrektorem do 2015 r. Utworzył w nim m.in. Zakład Astrofizyki Cząstek. Był współtwórcą i przewodniczącym Polskiej Sieci Astrofizyki Cząstek.

Profesor Wrochna reprezentował Polskę w komitetach programowych EURATOM, komitetach Nuclear Energy Agency OECD, Radzie Nadzorczej unijnego Joint Research Centre (od 2019 r.). W latach 2017-2018 był przewodniczącym Komitetu Polityki Naukowej.

W latach 2019-2020 był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, gdzie nadzorował m.in. współpracę z Komisją Europejską i ESA.

W 2012 r. został wyróżniony naukowym odznaczeniem SciVall Best Connectivity Award. W 2015 r. został odznaczony przez prezydenta Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne osiągnięcia w pracy naukowo-badawczej i dydaktycznej w dziedzinie fizyki i techniki jądrowej.

Prof. Grzegorz Wrochna jest czwartym prezesem Polskiej Agencji Kosmicznej od jej założenia w 2014 roku.