Kiedy:
Park Zbigniewa Herberta
Koszty:
Bez opłat
Kontakt:
We Need More Space, Biblioteka Publiczna im. St. Staszica w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Urząd Dzielnicy Bielany
Bielany na Orbicie: Spotkania @ Park Zbigniewa Herberta
Co ciekawego dzieje się w kosmosie? Bardzo dużo! Opowiedzą nam o tym kosmiczni prelegenci na spotkaniach z serii #BielanyNaOrbicie w bielańskim parku Herberta. Każdy znajdzie coś dla siebie – na kosmos patrzymy z ogromnym rozmachem – od astronomii i czarnych dziur, poprzez budowę rakiet, łazików i satelitów po puszczenie wodzy fantazji i pomyślenie „a co jeśli?”.
 10 sierpnia wystąpią
 Michał Zawadzki
 Rakiety – Poradnik nowicjusza
Jak działa rakieta? Dlaczego leci? Co musisz wiedzieć o rodzajach paliwa? Jaka wiedza jest potrzebna przed przystąpieniem do budowy własnej rakiety? Kiedy możemy powiedzieć, że lot był sukcesem? Opowiem o tym wszystkim na przykładzie projektu rakiety „FOK” rozwijanej przez Studenckie Koło Astronautyczne na Politechnice Warszawskiej.
Michał Zawadzki — student wydziału lotniczego Politechniki Warszawskiej. W studenckim kole astronautycznym działa od roku i zajmuje się szeroko rozumianym tworzeniem rakiet. Aktualnie wspiera swoją osobą zespół analiz i napędów nowej rakiety hybrydowej „Twardowsky”.
 Michał Ostaszewski
 Kosmiczne zdjęcia, które zapierają dech w piersiach
Obrazy odległych mgławic, Drogi Mlecznej czy eksploracji kosmosu kojarzy zapewne każdy. Nie każdy za to zna ich historię i wie, dokładnie co przedstawiają, a także jak są tworzone. Obrazowanie kosmosu to bardzo często skomplikowane wyzwanie, ale uzyskane zdjęcia potrafią zmieniać nasze postrzeganie otaczającego świata. Na prelekcji zabiorę Was do świata ikonicznych zdjęć kosmosu. Opowiem ich historię, a także wytłumaczę drogę, która musiała zostać przebyta do ich realizacji, wspomnę również o projekcie, nad którym aktualnie pracuję, realizacji największego na świecie komercyjnego zdjęcia Drogi Mlecznej.
Michał Ostaszewski — Od najmłodszych lat pasjonował mnie kosmos i wszystko, co na niebie. Z czasem pojawiła się fotografia, która również stała się moją pasją i sposobem na życie. Z biegiem lat połączyłem te dwa zainteresowania i obecnie specjalizuję się w astrofotografii. Robię astro zdjęcia z najpiękniejszych zakątków Polski (Tatry) i świata (Chile, Namibia). Moje zdjęcia można zobaczyć na:
•Facebooku: https://www.facebook.com/michalostaszewskiphotography
•Instagramie: https://www.instagram.com/michael_ostaszewski
 24 sierpnia wystąpią
 Mateusz Karpiński
 Jak i po co budować łaziki marsjańskie?
Do czego właściwie służą łaziki? Skąd pochodzą te najlepsze, i czemu akurat z Polski? Co skłania tylu młodych inżynierów do poświęcania niezliczonych godzin na ich przygotowanie? Podczas prezentacji „Jak i po co budować łaziki marsjańskie?” będzie można poznać odpowiedzi na te pytania, rozeznać się w realiach zawodów studenckich oraz dowiedzieć się jak już podczas studiów można stawiać pierwsze kroki w kierunku kariery inżyniera kosmicznego.
Mateusz Karpiński — Wieloletni członek, a następnie lider projektu Sirius, mającego na celu budowę łazików marsjańskich na międzynarodowe zawody z serii Rover Challenge. W przerwie od łazików student 3. roku mechatroniki na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej.
 Łukasz Wyrzykowski
 Fantastyczne czarne dziury i jak je znaleźć
Czarne dziury są wśród nas, zwykle powstają w wybuchach supernowych gdy masywna gwiazda kończy swoje życie. W samej naszej Galaktyce powinniśmy spodziewać się ich w setkach milionów, wiemy jednak tylko o kilkudziesięciu. Gdzie są zatem brakujące czarne dziury i jak je znaleźć? Opowiem Państwu jak, ich poszukujemy, wykorzystując fakt ugięcia czasoprzestrzeni przez masywne obiekty. Opowiem też o europejskiej misji kosmicznej Gaia, która jest obecnie najczulszym instrumentem w kosmosie.
Łukasz Wyrzykowski — profesor astronomii, spędził 10 lat na Uniwersytecie w Cambridge, obecnie pracuje w Obserwatorium Astronomicznego UW, prowadzi grupę badawczą wykorzystującą misję kosmiczną Gaia oraz sieć teleskopów naziemnych do badań nad czarnymi dziurami i ciemną materią. Mieszka na Starych Bielanach z żoną — doktorem biblistyki, trójką dzieci i psem Alfą Sagittarii.
 Wydarzenia poprowadzi Radek Grabarek, redaktor naczelny portalu weneedmore.space, który na każdym z obu wydarzeń wystąpi ponadto z prezentacją o tym, co dzieje się teraz ciekawego w kosmosie.
 Gdzie? Scena w Parku Herberta, ruszamy od 19:30. Weźcie koce, gdyby wieczór był chłodniejszy niż zwykle.
W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych wydarzenie może zostać przeniesione do Biblioteki Publicznej im. Stanisława Staszica m.st. Warszawy w Dzielnicy Bielany przy ul. Zbigniewa Romaszewskiego 19.