Kiedy:
Koszty:
19 zł - ulgowy, 27 zł - normalny
Kontakt:
Centrum Nauki Kopernik
Rewolucja Kopernika – premiera pokazu w Planetarium @ Planetarium Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego Mikołaj Kopernik musiał mieć dobry wzrok? Jak wyglądałby świat bez jego rewolucji? Czy obraz Jana Matejki „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” jest zgodny z faktami? Zapraszamy na nowy pokaz w Planetarium, który wyjaśni czym był „przewrót kopernikański” i jakiego przewrotu w nauce możemy się jeszcze spodziewać.
Kiedy Mikołaj Kopernik spoglądał w niebo, nie było jeszcze teleskopów. Do obserwacji musiało mu więc wystarczyć oko, a do ustalania pozycji gwiazd i planet – przyrządy takie jak kwadrant, drewniany trójkąt paralaktyczny i najbardziej skomplikowana sfera armilarna. Dzisiaj nocne niebo obserwujemy przez ogromne teleskopy, których rozmiary często przekraczają wielkość stadionu piłkarskiego. Pozycję gwiazd możemy sprawdzić w aplikacji zainstalowanej na smartfonie, a do odwzorowania nocnego nieba służą nam planetaria.
Wszystko to zawdzięczamy mniejszym i większym postępom dokonywanym nieustannie w nauce. Postępy, które wywróciły do góry nogami niepodważalne dotąd podstawy ludzkiej wiedzy o świecie, nazywamy dziś przewrotami kopernikańskimi lub rewolucjami naukowymi. Termin ten zawdzięczamy Mikołajowi Kopernikowi, który użył go w oryginalnym, łacińskim tytule swojego dzieła „De revolutionibus” (pol. „O obrotach”). Myśl polskiego astronoma – stawiająca w centrum naszego układu planetarnego Słońce – potrzebowała wielu lat, by oficjalnie stać się powszechnie uznawanym fundamentem nowoczesnej nauki.
A gdybyśmy powiedzieli, że to jeszcze nie koniec? Że tak jak w 1473 roku, tak i dzisiaj nie wszystko co oczywiste jest wyjaśnione? Rewolucja Kopernika to pokaz przygotowany z okazji obchodów 550. urodzin polskiego astronoma. Rozpoczyna się pokazem nieba i rekonstrukcją modelu Ptolemeusza, by następnie przejść do prezentacji rewolucyjnego modelu zaproponowanego przez Kopernika. Podczas pokazu okiem detektywa spojrzymy na obraz „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” Jana Matejki i z bliska przyjrzymy się Układowi Słonecznemu, aby zastanowić się, jakie tajemnice nadal przed nami skrywa i co jeszcze pozostało do odkrycia współczesnym „Kopernikom”.
Premiera pokazu: 1 marca 2023 roku
Czas trwania: 45 minut
Wiek: 10+
Bilety na pokaz
Bilet normalny – 27 zł
Bilet ulgowy – 19 zł
Bilety łączony Wystawy + pokaz w Planetarium:
bilet normalny – 47 zł / 49 zł
bilet ulgowy – 35 zł / 36 zł
Zapraszamy wszystkich, dzieci i dorosłych, pasjonatów astronomii i historii, a także samej nauki. Tutaj dowiecie się tego, czego nie mówiono w szkole!

Kinga Wysocka