W dniach 10-17 lutego po raz kolejny spotkali się miłośnicy astronomii, tym razem w ramach Zimowych Warsztatów Naukowych w Szczecinie, organizowanych przez Klub Astronomiczny „Almukantarat”. Uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę historyczną, zwiedzając miasto, a także posłuchać opowieści na temat misji kosmicznych – taki był bowiem temat przewodni sesji referatowej.

Na sesję nie musieli długo czekać – pierwsze wystąpienia odbyły się już drugiego dnia. Łącznie z innymi, które miały miejsce się później, uczestnicy mogli wysłuchać aż trzydziestu referatów. Mimo że jurorzy zetknęli się z wyrównanym, wysokim poziomem, udało się wyłonić zwycięzców tej sesji. Pierwsze miejsce otrzymał Jakub Garwoła za referat „TESS – kontynuatorka poszukiwań egzoplanet”. Drugie miejsce przyznano Pawłowi Sieczakowi, który opowiadał o misjach kosmicznych ZSRR. Był to również najlepszy referat w opinii publiczności. Natomiast na trzecim miejscu uplasowały się dwie osoby: Maria Popławska – „Woschod 2 – czyli serial nieszczęśliwych przypadków” i Joanna Wieteska – „Dark side of the moon – czyli Chińczycy wychodzą na prowadzenie”. Wyróżnienia otrzymali Grzegorz Guzera, Laura Meissner, Jarosław Socha i Antoni Skoczypiec.

Zwiedzanie szczecińskiego schronu przeciwlotniczego.

Oprócz referatów znalazł się również czas na bliższe zapoznanie z miastem. Uczestnicy z chęcią słuchali historii Szczecina, zwiedzali Zamek Książąt Pomorskich i wystawę obrazów na zamku, a także Wały Chrobrego. Niezwykłą podróżą w przeszłość okazała się wycieczka do Muzeum Techniki i Komunikacji oraz spacer po podziemnej części Szczecina. Poza tym uczestnicy mieli okazję spotkać swoich rówieśników z XIII Liceum Ogólnokształcącego, którzy zaprezentowali wiele ciekawych eksperymentów fizycznych.

Nie zabrakło też zajęć związanych z astronomią, takich jak wycieczka do planetarium czy wizyta w obserwatorium na dachu Budynku Jednostek Międzywydziałowych. Ponadto jednym z punktów programu było odwiedzenie najstarszego na świecie kina „Pionier”, w którym uczestnicy z zainteresowaniem obejrzeli film „Zimna wojna”.

Uczestnicy w kinie „Pionier”.

Nie było mowy o nudzie nawet w chłodne wieczory – z pomocą przychodziły gitary i gry karciane, ale też odrobina kreatywności.

Natomiast ze wszystkimi innymi problemami i organizacją spotkania świetnie poradzili sobie Lidia Lappo, Wiktor Włodarczyk i Michał Wójcik. Dziękujemy i do zobaczenia następnym razem!

Artykuł napisała Ola Puchała.