Dziś rozpoczął się finał tegorocznej Olimpiady Astronomicznej. Gratulujemy wszystkim, którzy dotarli do tego etapu. Koniec tegorocznej olimpiady oznacza także początek przygotowań do zawodów przyszłorocznych, dlatego na naszej stronie startuje nowa seria artykułów, poświęcona zagadnieniom potrzebnym do opanowania przed olimpiadą.

Artykuły będą się pojawiały w każdą środę. Zostały one podzielone na kilka bloków tematycznych: Mechanika nieba, Fotometria, Astronomia Sferyczna, Astrofizyka, Optyka i Kosmologia. Ich autorami są studenci fizyki, astronomii oraz dziedzin pokrewnych, wśród nich także laureaci i finaliści poprzednich Olimpiad, związani z Klubem Astronomicznym Almukantarat.

Marysia Puciata-Mroczynska

Oprócz omówienia zagadnień teoretycznych w każdym artykule znajdziecie kilka zadań wraz z rozwiązaniami. Więcej zadań i rozwiązań można znaleźć na stronie archiwum Olimpiady Astronomicznej, w czasopiśmie Urania oraz w Zbiorze Zadań z Olimpiad Astronomicznych XXXVI-LX. Zachęcamy także do skorzystania z artykułów na naszej stronie spoza serii przygotowania do Olimpiady Astronomicznej.